Springen naar inhoud

Krachten in staven

• Log in om te kunnen reageren

Mossi

Mossi

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 17:00

Beste,

Ik heb een printscreen gemaakt van de oefening waar ik vast zit. Met de oplegreacties heb ik geen probleem. Voor het eerste scharnier kom ik 40 kN uit en het 2de scharnier 20 kN.

Maar heb geen flauw idee hoedat ik aan al die krachten moet komen in al die staven.

Kan iemand me een beetje opweg helpen?

Bijgevoegde miniaturen

• Schermafbeelding 2013-01-24 om 15.45.31.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arie Bombarie

Arie Bombarie

• >250 berichten
  • 682 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 19:50

Dit is een vrij lange tijd geleden voor mij, maar ik denk je wel te kunnen helpen.

Ken je de knooppuntmethode?

Als de reactiekrachten bepaald zijn, kan je vervolgens het evenwicht van een verbinding ("knoop") beschouwen. In dit geval wordt de kracht van een staaf een externe kracht in het vrijlichaamsschema van de verbinding en kunnen de evenwichtsvergelijkingen worden toegepast om de grootte en richting van de staafkrachten te bepalen.

Je kan bijvoorbeeld met de verbinding ("knoop") linksonder in je tekening beginnen. Hierop werkt de reactiekracht van het scharnier, maar ook de krachten in staaf 1 en 2. Vervolgens kan je de evenwichtsvergelijkingen in de x- en y-richting toepassen om de onbekende krachten te vinden. Soms kan het verstandiger zijn om een ander coördinatenstelsel te hanteren, bijvoorbeeld door een van je assen parallel aan je staven te plaatsen.

Zie hier ook een uitleg + voorbeeld.

Succes!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mossi

Mossi

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 21:31

Ok, ik zie naar waar je naartoe gaat maar als ik bij 1 en 2 moet beginnen heb ik dan geen gegevens te kort? Zoals de hoek die gemaakt wordt met staaf 1 en het scharnier.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2013 - 22:57

Daarom schrijf je eerst je globaal evenwicht uit. Daardoor weet je wat de grootte en oriëntatie is in de verbindingen met de buitenwereld.

Begin je bijvoorbeeld links onderaan. je kent dus je reactiekracht, daaruit kan je een verticaal evenwicht uitschrijven en een horizontaal evenwicht. Dit zijn twee vergelijkingen voor twee onbekenden (de staafkrachten). Je komt dus geen gegevens tekort.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures