Springen naar inhoud

leeg spuiten CO2 slagroom patroon

• Log in om te kunnen reageren

barrut827

barrut827

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2013 - 16:24

Hallo,

Voor een hobby projectje weet ik eigelijk niet goed waar te beginnen met rekenen.
Als ik een 16gr CO2 slagroom patroon heb (die je op elke hoek van de straat kopen kan) en ik spuit deze leeg dan voelt dit koud aan. Hierdoor vroeg ik mij het volgende af:

16gr CO2 patroon met een temperatuur van 15 ºC en ik spuit deze in 1 keer leeg in een afgesloten reservoir waar atmosferische druk heerst met een inhoud van circa 2 liter waarvan de temperatuur ook 15ºC, hoeveel zal de temperatuur dan dalen doordat het vloeibare CO2 uit het patroon verdampt in dit reservoir.

Hierbij is het natuurlijk maar de vraag of het CO2 vloeibaar in het patroon zit?
Dit is natuurlijk afhankelijk van de druk waaronder het CO2 in het patroon zit en wat de temperatuur is van het CO2 en patroon. Ik kan dit op internet nergens vinden, misschien dat iemand dit toevallig weet?

stel dat men een druk X aan neemt bij een temperatuur van 15 graden, en het CO2 is inderdaad vloeibaar in het patroon. Hoe rekenen ik dan uit hoe ver de temperatuur zal dalen in het reservoir waarin het ook 15 ºC is?

Deze berekening hoeft natuurlijk niet tot 3 cijfers achter de komma te kloppen natuurlijk, het gaat er om dat ik dit ongeveer in kan schatten.

Heb al wat rond gezocht op internet maar kan niet echt een methode vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 januari 2013 - 12:33

16gr CO2 patroon met een temperatuur van 15 ºC en ik spuit deze in 1 keer leeg in een afgesloten reservoir waar atmosferische druk heerst met een inhoud van circa 2 liter waarvan de temperatuur ook 15ºC

16 g CO2 is 0,364 mol
2 liter lucht is 0.085 mol
Dat betekent dus dat de druk in jouw "afgesloten reservoir" fors zal stijgen, uiteindelijk tot ruim 5 bar. Kan dat "afgesloten reservoir" van jou dat hebben of vliegen de stukken dan in de rondte?
Of is dat "afgesloten reservoir" zo lek als een mandje en wordt de lucht verdrongen door de CO2 en stroomt ook de meeste CO2 door kieren uit het reservoir?

Hoe zwaar is zo'n patroon en van welk materiaal is die gemaakt?

Veranderd door Fred F., 26 januari 2013 - 12:45

Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures