[scheikunde] Titraties en titratiecurven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Titraties en titratiecurven

Hallo allemaal!

Als opdracht voor chemie moet ik de verschillende aspecten van titratiecurven bestuderen en er een verslag over maken.

Het eerste onderdeel is de pH bij het equivalentiepunt en de verklaring hiervoor, en dit dan bij de titratie van een sterk zuur met een sterke base.

Nu, ik snap wel hoe de pH verandert. Eerst stijgt die, steeds sneller (door de logaritme), bij het equivalentiepunt gaat die verticaal omhoog, en daarna stijgt die nog steeds, maar dan steeds trager.

Ik werk nu met een simulatieprogramma en zolang ik de pKa van het zuur op 0 houd (dus wel het startvolume vh zuur, de concentratie van het zuur en de concentratie van de base veranderen) blijft de pH bij het equivalentiepunt 7,02.

Als ik de pKa verander dn stijgt of daalt de pH bij het equivalentiepunt wel weer.

Waarom?

Ik dacht eerst dat het kwam omdat je op het equivalentiepunt evenveel mol sterke base (en dus OH- ) had toegevoegd aan het sterk zuur (en dus de H+ ionen) waardoor de H+ en OH- ionen reageren tot water. Is dat dan de reden waarom de pH 7 is en de oplossing dus neutraal is?

En waarom verandert dit dan als de pKa stijgt of daalt?

Alvast bedankt voor de moeite!! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titraties en titratiecurven

Stel je hebt een zuur HA, en je titreert met NaOH (sterke base). Dan ga je op het equivalentiepunt even veel NaOH hebben toegevoegd als er HA is. Je kan dan bij benadering zeggen dat je een volledige reactie tussen HA en NaOH hebt, en dus A- en H2O hebt gevormd. Wat is A- nu precies, in zuur-basetermen?

edit: (niet-inhoudelijke) typo
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

Ik zou zeggen een zout?

(ik hoop dat ik nu niet verschrikkelijk verkeerd ben)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titraties en titratiecurven

Waar is dan het positieve ion? Ben je bekend met de term geconjugeerde zuren en basen?

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

Ja, wanneer een base een H+ opneemt ontstaan zijn geconjugeerd zuur, en wanneer een zuur een H+ afstaat ontstaat zijn geconjugeerde base, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titraties en titratiecurven

Klopt, hoe zou je die definitie kunnen toepassen op de vraag van Typhoner? Wat is A- in dat geval dus?

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

De geconjugeerde base van HA ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titraties en titratiecurven

Ja. Je hebt zojuist ook je oorspronkelijk vraag beantwoord, snap je waarom?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

nee, niet echt vrees ik

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titraties en titratiecurven

wel, als je de pKa van HA gaat variëren, zal ook de pKb van A- veranderen. Op het equivalentiepunt heb je in feite alleen A- in oplossing, dus wordt de pH ook bepaald door de (al dan niet) basische eigenschappen van A-.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

Ahzo!

Dus als het zuur zeer sterk is, is dus de geconjugeerde base zeer zwak. En daarom ligt de pH dan rond 7, want wat er nog over blijft bij het equivalentiepunt (A-) is zeer zwak basisch.

Dus als de pKa stijgt en het zuur dus zwakker word, zal de geconjugeerde base sterker worden, waardoor de basische eigenschappen A-ervoor zorgt dat de pH bij het equivalentiepunt hoger ligt.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titraties en titratiecurven

klopt helemaal!
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: Titraties en titratiecurven

Woehoe! :)

Bedankt voor jullie hulp!

Reageer