[scheikunde] Overlappingsschema en hybridisaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 33

Overlappingsschema en hybridisaties

Hallo,

Kan iemand me dit misschien uitlegggen?

Ik moet voor een oefening de lewisformule bepalen en overlappingsschema's tekenen.

Lewis snap ik, maar die overlappingssschema's... :-k

Vb stof SCN- : (je hebt 2 vormen, maar ga hier ter voorbeeld maar 1 schrijven)

S: (sp²)² (sp²)² sp² py

C: sp

sp py pz


N: sp (sp²)²

(py)² pz


Lineaire geometrie.

De dingen met dezelfde kleur worden samengenomen.

Maar ik snap echt niet hoe ze hierop komen? Hoe weet je dat je dan py of pz moet toevoegen of dat je bepaalde dingen samen moet nemen?

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

sorry, maar ik kan niet helemaal uit aan jouw hybridisatie-uitleg. Wat betekent bijvoorbeeld (sp2)2, bedoel je hiermee dat deze een vrij elektronenpaar vormt?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Ik denk het, zo staat het toch in mijn cursus... Wij hebben geleerd dat je dat allemaal zo moet uitschrijven en dan moet je zo bepalen welke stoffen bindingen vormen en hoeveel. Maar wat geen binding kan vormen dat krijgt een ² bij.. Snap het zelf niet zo goed sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Oké, geen probleem.

Je moet eerst a.d.h.v. de Lewisstructuur vaststellen wat de hybridisatie van elk atoom is. Dat doe je a.d.h.v. de omringingsgraad (sterisch getal, als je dat misschien kent), wat dus zowel bindingen als vrije elektronenparen zijn. Daaruit haal je de hybridisatie (omringing van 4 -> sp3, 3 -> sp2, 2 -> sp).

Dan stel je ook per atoom eens op hoe de orbitalen rond dat atoom zijn opgevuld: je schrijft uit welke orbitalen er zijn en vult ze vervolgens op met het aantal valentie-elektronen dat het atoom heeft. Pas hierbij op: O heeft 6 valentie-e, maar als je in een Lewisstructuur een formele lading van -1 op een O-atoom hebt, heeft dit atoom 6+1=7 elektronen om zich heen!

Je vult nu de orbitalen op, volgens de gebruikelijke regels: je begint bij de hybride orbitalen, die elk 1 elektron krijgen, en daarna pas eventuele p-orbitalen (bij sp2 of sp hybdridisaties), daarna begin je van vooraf aan om een tweede elektron te geven, tot de elektronen op zijn.

De orbitalen die slechts half gevuld zijn, vormen bindingen. Twee hybride orbitalen samen vormen een sigma-binding, twee p-orbitaal een pi-binding. Overlap van een hybride en niet-hybride orbitaal gebeurt niet, behalve bij waterstof, dat alleen maar 1s-orbitaal heeft.

Nog één opmerking: het kan niet dat een atoom zowel sp2 als sp-orbitalen heeft, want het kan geen twee verschillen hybridisaties hebben!
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Ah ok danku.

Wat ik nog niet snap is bij die hybridisatie heb je sp, sp² of sp³ en ik heb in een andere cursus gelezen sp = 2 dubbele bindingen sp² = 1 dubbele binding en sp³ = geen dubbele bindingen. Maar is dit altijd zo of? Want hoe weet je anders dat je met sp² of sp of ... te maken hebt?

In onze cursus wordt dat gewoon aangenomen, maar ik heb geen flauw idee hoe men erop komt.

En het sterisch getal, wat houdt dat juist in? Want het wordt hier ook inderdaad gebruikt, maar weereens zonder een duidelijke uitleg dus weet ook niet waar dat vandaan komt..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

De hybridisatie kan je linken aan het aantal dubbele bindingen, maar dat is niet de meest algemene aanpak: die is door te werken met omringing.

Neem bijv; Methaan (CH4): de koolstof is omringd door 4 H's -> omringing is 4, dus sp3 voor C.

Maar neem nu water (H2O): de O is gebonden met 2 H's -> omringing van 2? Neen, want er zijn ook nog twee vrije elektronenparen -> in totaal is de O dus omringd door 4 "dingen", dus is de omringing ook 4 en is de hybridisatie van O ook sp3.

Hoewel je hybridisatie meestal kan koppelen aan het aantal dubbele bindingen, is het toch niet perfect. Voorbeelden waar de methode werkt zijn er zeer veel (bijv etheen, CH2CH2), maar er zijn er ook waar het niet klopt. Bijvoorbeeld bij Boraan (BH3), er zijn geen dubbele bindingen aanwezig maar de omringing van B is 3 (3 H's, geen vrij elektronenpaar), en de hybridisatie is sp2, wat wordt bevestigd door de (vlakke) geometrie van de molecule.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Ok danku, denk dat ik het nu wel snap.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

kan je dan het voorbeeld dat je in de eerste post aanhaalde eens opnieuw uitwerken?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Neen sorry fout uitgedrukt. Ik snapte wat je met je vorige bericht bedoelde dus dat je niet enkel bij dubbele bindingen sp² of sp kan hebben. Maar ik snap nog altijd niet hoe je die overlappingsschema's kan opstellen...

Ik snap het wel gedeeltelijk met de uitleg die je gegeven hebt, maar ik "zie" het niet hoe je kan weten wanneer je een py of pz moet toevoegen...

Ik heb in mijn cursus ook iets staan over datieve pi bindingen die gevormd worden en dan moet je nog iets anders doen nl dan krijg je (sp²)° en een (sp²)² ... Snap ook echt niet hoe je daarop komt.

En dan had ik ook nog ergens een d-orb staan die opeens toegevoegd werd en werd het: (py)² en d° ... :-s

Ah of heeft die d orbitaal die erbij komt, misschien iets te maken met een atoom dat gepromoveerd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

laten we voor de eenvoud even bij een d-loos systeem blijven.

In ieder geval moet je inzien dat p-orbitalen er niet zomaar "bijkomen". Je weet dat in de niet-gehybridiseerde toestand er één s-orbitaal en drie p-orbitalen aanwezig zijn, in totaal dus vier orbitalen. Stel dat je nu een sp2-hybridisatie hebt, betekent dit dat je één s-orbitaal en twee p-orbitalen (in totaal dus drie orbitalen) gaat "mixen" tot drie sp2-orbitalen. Immers als je start met n orbitalen, moet je na hybridiseren ook weer eindigen met n. Je hebt dus nu drie hybride orbitalen, maar je bent begonnen met vier atomaire orbitalen. En inderdaad, er is één p-orbitaal dat je nog niet hebt gebruikt, en dit blijft gewoon zoals het is => je eindigt met 3 sp2-orbitalen en 1 p-orbitaal, in totaal dus opnieuw vier orbitalen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Aah dat is al meer mijn logica :mrgreen: Maar hoe weet je dan of je py of pz (of px) moet schrijven? Of maakt dat niet veel uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

traditioneel kiest men pz in de richting van een binding, dus gaat men die eerst ook hybridiseren. Maar voor de rest kan ik mij daar niet echt een conventie van voor de geest halen.
Mich789 schreef: za 26 jan 2013, 16:46
Aah dat is al meer mijn logica :mrgreen:


soms moet het niet moeilijker zijn ;)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

Ah ok. En dan nog een hopelijk allerlaatste domme vraag..

Neem nu vb Li of Be. Wat zou daar de hybridisatie voor zijn? Want die beschikken toch niet over p orbitalen of wel? Bij H heb je enkel s1 hybridisatie zie ik in de overlappingsschema's maar daar staat bij dat dit alleen bij H zo is, maar dus He, Li en Be gaan dat niet meer hebben?

Hehe, als ik maandag op mijn test iets van hybridisatie terechtbreng, zal het een wonder wezen :mrgreen: Al snap ik het al iets beter ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

He is een edelgas en dat gaat in gewone situaties geen bindingen aan, dus is hybridisatie daar ook van geen tel.

Li en Be hebben wel p-orbitalen, maar het kan zijn dat ze leeg zijn. Wat zou bijvoorbeeld de hybridisatie van BeH2 zijn?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Overlappingsschema en hybridisaties

sp² of ben ik verkeerd?

Reageer