[scheikunde] Geometrie bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Geometrie bepalen

Hallo,

Wij hebben in een oefenig telkens de geometrie van een molecule erbij gezet. Er staat geen uitleg bij, het wordt gewoon telkens op het einde van de oefening vermeld..

Maar ik snap niet hoe je dat ziet? Bij moleculen zoals CO2 of H2O dan weet je dat uit je hoofd, maar HCl2O2 vb, daar kan ik niet zo meteen zeggen wat de geometrie gaat zijn...

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geometrie bepalen

Heb je de VSEPR theorie gezien? Weet je wat een sterisch getal is?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 33

Re: Geometrie bepalen

Ja...

Alhoewel nee, ik snap nog altijd niet goed hoe je het sterisch getal moet afleiden.. Is dat gewoon het aantal bindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geometrie bepalen

Het sterisch getal bepaal je door de som te nemen van het het aantal bindingspartners en het aantal vrije elektronenparen rond een atoom.

Bijv.:
Afbeelding Bron: Wikipedia.de
Koolstof heeft twee bindingspartners (één zuurstof rechts en één zuurstof links) en geen vrije elektronenparen. Bijgevolg is het sterisch getal 2 en heb je te maken met een lineaire molecule.

Merk dus op dat het sterisch getal van een atoom helemaal kan verschillen aantal bindingen dat dit atoom aangaat.

Merk ook op dat steeds over een correcte lewis-structuur moet beschikken om het sterisch getal te kunnen bepalen.

Probeer nu eens zelf voor HClO2.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 33

Re: Geometrie bepalen

Dus Cl heeft 3 bindingspartners en 2 vrije elektronenparen dus sterisch getal is 5?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geometrie bepalen

Dat klopt niet, teken eens de lewis-structuur.

HClO2 is een oxozuur, je mag er dus van uitgaan dat het H-atoom gebonden is op een zuurstofatoom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 33

Re: Geometrie bepalen

En hoe weet je dat dan? Of moet je dat vanbuiten leren? Dan kom ik nog op 2 bindingspartners? Dus sp dan?

Ik snap het niet echt :s

Bij lewisformule dat ik dat Cl centrale atoom is, dan heb je eronder O (dubbel gebonden) en dan een OH aan de rechterkant.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Geometrie bepalen

Mich789 schreef: zo 27 jan 2013, 21:34
Bij lewisformule dat ik dat Cl centrale atoom is, dan heb je eronder O (dubbel gebonden) en dan een OH aan de rechterkant.
Dat klopt, zoiets dus:
AfbeeldingBron: Wikipedia.nl
We zijn dus akkoord dat Cl twee bindingspartners heeft, namelijk de dubbel gebonden O en de O die op zijn beurt gebonden is aan het waterstofatoom.

Hoeveel vrije elektronen heeft het chlooratoom?

En kan je dan vervolgens het sterisch getal berekenen?
Kravitz schreef: zo 27 jan 2013, 10:20
Het sterisch getal bepaal je door de som te nemen van het het aantal bindingspartners en het aantal vrije elektronenparen rond een atoom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer