Springen naar inhoud

Kansberekening

• Log in om te kunnen reageren

Azukaninja

Azukaninja

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2013 - 16:30

Gegeven som: Van maandag tot en met vrijdag gooi je elke ochtend 1x met 1 dobbelsteen.Hoe groot is de kans dat je deze dagen GEEN 1,2 of 3 gooit?
geef je antwoord als breuk en vereenvoudig zover mogelijk

Gegeven formule: Ntotaal = n1 +n2+n3 ect

Ik zit al 3 dagen deze som op te lossen maar ik kom er helemaal niet uit.Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik doen moet of hoe ik aan mijn antwoord komen moet ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2013 - 16:41

Kan je de kans berekenen dat je op die dagen _wel_ een 1, 2 of 3 gooit ? De kans dat je dan geen 1,2 of 3 gooit is 1 - die kans dat het wel lukt.

Edit: een betere manier is mss een boomdiagramma te maken met 2 takken per dag, 1 tak voor de kans dat je wel een 123 gooide, en een andere tak voor niet. Dan voor de volgende dag weer een aftakking, enz.
Denk er ook om dat het gooien van die teerling telkens een onafhankelijke gebeurtenis is. Ttz. de kans dat je op dinsdag een 123 gooit heeft niks te maken met de kans dat je die op maandag of op 1 van de andere dagen gooit.

Veranderd door dannypje, 26 januari 2013 - 16:47

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Azukaninja

Azukaninja

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2013 - 17:06

ik snap er nog steeds niks van om eerlijk te zijn.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2013 - 18:04

Wat is de kans om maandag geen 1, 2 of 3 te gooien ?

En wat is de kans om dinsdag geen 1, 2, of 3 te gooien ?

Als je die kansen kent, wat is dan de kans om maandag _EN_ dinsdag geen 1, 2 of 3 te gooien ?

(wat zou je met die kansen van maandag en dinsdag moeten doen om de kans op maandag_en_dinsdag te berekenen ? Zal de kans om maandag_en_dinsdag geen 123 te gooien groter of kleiner zijn dan de kans om bvb. op maandag alleen geen 123 te gooien ?)

En zo ga je gewoon door tot vrijdag.

Hopelijk helpt dit een beetje

Veranderd door dannypje, 26 januari 2013 - 18:08

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures