impulsgeleiding van het gehoor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

impulsgeleiding van het gehoor

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk, en doe ook een klein stukje over de link tussen geluid en de hersenen. Ik wil dan eigenlijk iets vertellen over hoe geluid opgenomen wordt in de hersenen en omgezet wordt in impulsen etc. Ik kan daar echter niks over vinden in normale taal. Weet een van jullie hier iets van of kan me er een beetje mee op weg helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: impulsgeleiding van het gehoor

Ik heb behoorlijk wat tijd gespendeerd aan het zoeken naar een goede overzichtstekst die in een begrijpelijke taal uitlegt hoe perceptie van geluid in de hersenen gebeurt. Ik begrijp dat je er weinig over vindt, ik vind weinig info die voldoet aan bovenstaande voorwaarden.

Ik vind wel redelijk wat versnipperde informatie en anderzijds ook vooral informatie (ook filmpjes) over de anatomie van het buitenoor, middenoor en binnenoor; de fysiologie ervan, maar daar houdt het zowat op.

De reden van die weinige informatie is volgens mij redelijk eenvoudig: er is nog veel ongekend over hoe de perceptie van geluid precies gebeurt in onze hersenen én dat wat er wel bekend is, is behoorlijk ingewikkelde stuff.

Verder is het mij ook onduidelijk wat je wel al weet over het auditief systeem, waardoor ik moeilijk kan inschatten wat voor jou te moeilijk is.

Vandaar dat ik denk dat het beter is om er in eerste instantie een studieboek bij te nemen die zich verdiept in het auditieve systeem:

- de anatomie van het oor (zeker met aandacht voor het orgaan van Corti, vooral de basilaire membraan) en haar fysiologie (haar werking)

- een algemeen overzicht van de hersenen, met vooral aandacht voor de centra die van belang zijn voor het gehoor (zoals de auditieve cortex & de thalamus) én vooral ook wat informatie over de fysiologie ervan. Dit laatste onder de naam van oa. perceptie van het gehoor, auditieve informatieverwerking,....

- een heropfrissing van de (basis)fysica van het geluid, zoals intensiteit, frequentie, amplitude

Het beste overzicht dat ik kon vinden daarvan, was een samenvatting van één of ander studieboek, maar dat zal enkel begrijpbaar zijn, denk ik, nadat je je al wat hebt verdiept in de materie.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer