Een vorig universum?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 620

Een vorig universum?

Hoi allemaal

(Alles wat hier besproken wordt, of neergeschreven wordt, is los van wat al bewezen zou zijn over het universum. Het is een eigen interpretatie waarover ik graag jullie mening wil.)

Dus, zoals al geschreven, is dit een eigen theorie (of interpretatie) van het heelal, en een eventueel vorig heelal, dat al eens geschreven geweest kan zijn, maar waarvan ik het niet terugvind, en waarover ik jullie mening wil.

Op het begin was er een miniscuul klein deeltje, dat het heelal dat we vandaag kennen bezat.

Er wordt gezegd dat er toen nog geen tijd of ruimte was.

Plots, vanuit het niets, zou dat deeltje ontploffen en al zijn inhoud in de eerste drie dimensies (i.e. ruimte) uitspuwen.

Vanaf dat moment is er sprake van tijd.

Nu, ik heb eens een documentaire gezien over "tijd", en daar werd gezegd dat tijd bestaat om te voorkomen dat alle gebeurtenissen tegelijk en ineens gebeuren.

Het probleem is, als er voor de Big Bang geen tijd geweest zou zijn, zou dit betekenen dat alle gebeurtenissen tegelijk gebeurden, dus ook de Bang, het leven, de dood, en wat daarna ook komen mag.

Ik hoop dat jullie begrijpen waar ik naartoe wil...

Mijn besluit: voor de Big Bang was er wel degelijk sprake van tijd.

Verder ingaand op het besluit: we gaan ervan uit dat waar tijd is, ruimte is.

En als er voor de Bang tijd zou geweest zijn, zou dit betekenen dat er ook ruimte geweest zou zijn.

Als er ruimte was voor de Big Bang, was er dus ook een universum voor de Big Bang, een heelal.

Dus, wat als dat ene kleine deeltje, een deeltje was dat rondzweefde in een universum dat reeds bestond, ontplofte, en de rest van het heelal waarin het deeltje al zweefde, aan de kant blies? Zo ver weg, dat het voor ons niet waar te nemen is?

En wat als dat universum ook afkomstig was uit een deeltje, dat ook rondzweefde in een ander universum? (Enzovoort...)

Het is misschien moeilijk te interpreteren, maar ja...Geef eens een definitie aan het universum, of wat daar ook mee te maken heeft...

Dus, wat is jullie mening hier over?

Bedankt.

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Een vorig universum?

Een vaak gemaakte misvatting is dat men het heelal op een tijdlijn plaatst en zich dan afvraagt wat er in de tijd voor het heelal was.

Tijd is echter een eigenschap van het heelal. Geen heelal, geen tijd.

Berichten: 620

Re: Een vorig universum?

dus er was hoogstwaarschijnlijk een ander heelal, zonder de aanwezigheid van tijd?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Een vorig universum?

De Big Bang was geen explosie zoals de naam wellicht ten onrechte doet vermoeden, maar stelt het moment voor waarop het heelal zoals we dat nu kennen zich uit een enkel punt ontwikkelde. Voor de Big Bang was er nog geen sprake van ruimte of tijd. Die ontstonden pas op het moment van de Big Bang zelf.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 620

Re: Een vorig universum?

maar, zoals ik al eerder zei: als er voor de big bang geen tijd was, zou die big bang in 1 oogwenk toch gedaan zijn?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Een vorig universum?

Stekelbaarske schreef: za 26 jan 2013, 17:50
Dus, wat is jullie mening hier over?
Leuk dat je het vraagt, aangezien ik net (toevallig?) gisteren in een nietuw topiceen theorie heb gezet over hetzelfde onderwerp.

daarin komt het erop neer dat tijd en ruimte inderdaad geen eigenschap van het universum zelf zijn, hoewel ze zonder het universum niet aantoonbaar aanwezig zijn.
De tijd zal het leren

Reageer