Directe vetverbranding.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Directe vetverbranding.

Als je iets zoekt over lichaamsbeweging en vetverbranding leest gaat het altijd over het verbranden van lichaamseigen mensenvet, ik voel mij veel lekkerder als ik voor of tijdens langere inspanningen ook vet tot mij neem, of olie. Kan het zijn dat ik gewoon olijfolie of reuzel verstook, zonder dat eerst in lichaamsvet om te zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Directe vetverbranding.

Dat is afhankelijk van je dieet.

Wat je verbrandt en wat je opslaat is afhankelijk van de ratio cho/eiwitten/vetzuren, de onderlinge interactie van de micronutriënten die zich daarin bevinden en de fysieke activiteit (warmteproductie/energievebruik).

Het kan prima dat je je beter voelt bij vetinname met sporten. Vet is een prima bron van energie en bovendien broodnodig bij de opbouw (en fluïditeit, flexibiliteit, duurzaamheid..) van celmembranen. Bovendien is het dé bron voor energie voor organen bij tekort aan glucose.

Maar je vraag is eigenlijk te breed voor een specifiek antwoord (waar wil je heen?).

Berichten: 72

Re: Directe vetverbranding.

Eigenlijk heel simpel, of het mogelijk is vet te verbranden zonder er eerst lichaamsvet van te maken, dus onderweg op de fiets nippend aan een fles olijfolie dit gewoon verbranden. Ik meen mij te herinneren dat dit wel voorgekomen is, omdat een camping op de kaart niet bleek te bestaan.

Berichten: 72

Re: Directe vetverbranding.

Hoe lang duurt het tot vet dat je vlak voor of tijdens de inspanning inneemt beschikbaar is?,( als je daar goed in bent), ik heb het idee dat dat bij mij vlotter gaat dan het aanspreken van de eigen vetreserves, die weliswaar niet erg groot zijn, maar wel voldoende om honderden kilometers mee te rennen, eigenlijk een bijzonder interessant onderwerp, waar ik ook uit nieuwschierigheid veel meer over zou willen weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Directe vetverbranding.

Escafon schreef: za 26 jan 2013, 21:42
Eigenlijk heel simpel, of het mogelijk is vet te verbranden zonder er eerst lichaamsvet van te maken, dus onderweg op de fiets nippend aan een fles olijfolie dit gewoon verbranden. Ik meen mij te herinneren dat dit wel voorgekomen is, omdat een camping op de kaart niet bleek te bestaan.
Escafon schreef: za 26 jan 2013, 22:35
Hoe lang duurt het tot vet dat je vlak voor of tijdens de inspanning inneemt beschikbaar is?,( als je daar goed in bent), ik heb het idee dat dat bij mij vlotter gaat dan het aanspreken van de eigen vetreserves, die weliswaar niet erg groot zijn, maar wel voldoende om honderden kilometers mee te rennen, eigenlijk een bijzonder interessant onderwerp, waar ik ook uit nieuwschierigheid veel meer over zou willen weten.
Het is zeker hartstikke interessant! Vet is veel meer dan het 'vet' wat aan onze buik, billen en ledematen hangt, het is gewoon onmisbaar vanuit heel veel opzichten als je gezond wilt blijven :)

Het is in zekere zin mogelijk om de vetten die je opneemt via voeding als energievoorziening te gebruiken, dat is iets waar vet heel goed in is. Wel in zekere zin omdat er niet één soort vet is. Vet is de verzamelnaam voor alle vetzuren, waarbij voor ons de natuurlijke essentiële vetzuren het belangrijkst zijn. De verschillende vetzuren hebben verschillende eigenschappen en toepassingen, en kunnen onderling afhankelijk van hun mate van aanwezigheid (complementair) interactie met elkaar en met het lichaam vertonen. Het is dus niet alleen belangrijk dat je genoeg vet eet, maar ook dat de samenstelling daarvan optimaal is voor een menselijk metabolisme.

De onderlinge balans van vetzuurinname is bepalend voor de werking van het metabolisme en tal van andere zaken die ervoor zorgen dat jij gezond blijft. Een inadequate inname hiervan ten opzichte van de andere nutriënten zorgt voor een afwijkend metabolisme, wat zich in combinatie met andere westerse omgevingsfactoren kan ontwikkelen tot onder andere insulineresistentie, wat weer een opstap is naar diabetes type 2.

Echter, een adequate dagelijkse (hoge) inname van bijvoorbeeld de essentiële ω3-vetzuren docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA) (voornamelijk uit zoetwatervis) bevorderen de oxidatie van vetzuren in het lichaam, zodat deze niet accumuleren maar verbrand worden en energie leveren, en zo remmen DHA en EPA tevens de vetzuursynthese in de lever. Niet voor niets heeft de mens gedurende zijn evolutie vanaf de homo erectus tot de agrarische en industriële revolutie hele hoge concentraties van de alom bekende visolievetzuren genuttigd.

Ik wilde even snel een vraag beantwoorden maar het is alleen maar een lang verhaal geworden uiteindelijk :P

Toevallig is er vorig jaar nog een erg interessante publicatie uitgekomen in het Nederlands Tijdschrift voor Klinische Chemie, waar de huidige stand van zaken uiteengezet wordt. Ik ga em even voor je zoeken!

edit: hebbes

Het faillissement van de verzadigd vethypothese van cardiovasculaire ziekten - Muskiet

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Directe vetverbranding.

Die fles olijfolie gaat overigens niet direct na het drinken ervan je bloedbaan in, zoals dat bij bijvoorbeeld een fles AA wat meer het geval is.

Ik kom hier morgen nog even op terug!

Berichten: 72

Re: Directe vetverbranding.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ik vind het erg boeiende en interessante materie, eigenlijk gaat mijn interesse verder dan louter practische toepasbaarheid bij het rennen van grotere afstanden, of de gezondheid, wat vet betreft heb ik ook het idee dat zolang je maar varieert, het weinig kwaad kan. Dat van die visvetten zou ook practisch nut kunnen hebben bij de verbranding van vetten, daar zie ik wel een toepassing in, de avond voor een loopevenement een paar forellen eten, na de pasta (met een scheut olijfolie) :) Lijkt me helemaal geen straf! Ontbijten met appelpannekoeken gebakken in reuzel, die dan weer beter brandt door het forellenvet, En dan kan er eigenlijk niks meer misgaan.

Verder las ik op mijn hardloopforum, waar dit onderwerp ook loopt dat het innemen van wat vet ook pieken in de bloedsuikerspiegel zou voorkomen. Eigenlijk heb ik nog wel wat vragen rondom dit onderwerp, zowel van practische aard (beter en makkelijker lopen) als van theoretische aard, want ik vind het gewoon een leuk onderwerp.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat vet en wellicht ook eiwitten in de maag weer signalen, misschien via het centraal zenuwstelsel doen uitgaan, die ook weer van invloed zijn op allerlei processen.

Misschien kom ik dit weekeinde wel met nog een vraag, als ik hem eerst goed geformuleerd heb.

Reageer