[natuurkunde] lorentzkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

lorentzkracht

voor mijn pws moet ik een stuk vertellen over de lorenzkracht. ik snap de formules en ik snap hoe je met de rechterhand regel kan bepalen welke kant de lorenzkracht op wijst maar ik moet ook weten hoe dat komt. op wikipedia http://en.wikipedia....i/Lorentz_force staat de uitleg met dit plaatje maar ik snap niet echt hoe de lorenzkracht resulteer uit deze krachten dus ik vroeg me af of jullie mij konden helpen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: lorentzkracht

\(\vec{F}_{lor}=q\vec{v}\times \vec{B} \)

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

ik had de formule gezien maar ik snap het nog niet echt

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: lorentzkracht

lorentzkracht= qvBsin(a) met a de hoek tussen de B en v vector. opgelost? je wist de richting al en nu weet je de grootte.

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

ik denk dat ik dat snap maar het gaat er echt om hoe de vectoren tot stand komen. mij is bijvoorbeeld altijd geleerd dat de f loodrecht op b staat maar dat is in dit plaatje niet het geval en wat houd die p nou in bij j=pv en pe

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: lorentzkracht

de kracht staat loodrecht op het vlak gevormd door de 2 vectoren v en B. Snap je dat? Een vlak wordt uniek bepaals door 2 vectoren? De richting van de kracht vindt je dan met de rechterhand regel, die ken je toch?

de kracht staat inderdaad loodrecht op B.

j is de stroom, dus gelijk aan het aantal ladingen per tijdseenheid. p is de dichtheid.

In het plaatje moet je enkel kijken naar de zwarte, de paarse en de blauwe pijl. De rode pijl waar kracht bij staat is het resultaat van de som van de coulomb en de lorentzkracht.

in het plaatje staat de kracht F=q(E+vxB)

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

ík snap dat de resultant van b en v loodrecht staat op de lorenzkracht maar lorenzkracht staat niet loodrecht op de B volgens mij en staat de j ook niet loodrecht op B. en ik ken de rechterhand regel (kortste hoek van i naar b)

en wat is het verschil tussen de pijl v en j

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: lorentzkracht

F staat loodrecht op het vlak gevorm door v en B, dat is veel sterker dan loodrecht op de resultante. Als een vector loodrecht staat op een vlak, staat het loodrecht op alle lijnen door dat vlak, dus staat F uiteraard loodrecht op v, B en de resultante van v en B. Zie je dit niet in, experimenteer dan wat met een geodriehoek, papier en potloden. ( ruimtelijk inziccht kweken)

j is dezelfde pijl v alleen geschaald met p, de ladingsdichtheid.

F=q(vXB), j=qv in deze formule

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

F staat inderdaad lood recht op b en v als ze op dezelfde hoogte zitten maar mijn gevoel wijst B meer naar boven en v meer naar beneden

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: lorentzkracht

Dan kantelt f gewoon als ze niet "op dezelfde hoogte" zitten.

Ik raad je aan om wat ruimtemeetkunde te doen, goede training om zo vectoren ruimtelijk in je hoofd te laten rondraaien. Weinig mensen apprecieren hoeveel ruimte er is in 3D

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

oke dankje wel nog een vraagje wat is nou precies de groene pijl en waarom worden b en j nou eigenlijk vermenigvuldigd met elkaar en ik snap dat je het ook met sin a moet vermenigvuldigen om

de uitproduct te berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: lorentzkracht

de groene pijl is het elektrisch veld (een vector) maal de lading. dit geeft de coulomb kracht.

F=q(vXB)

j=qv dus F=jXB

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

ik snap de formule wel maar ik snap alleen niet hoe ze aan die formule gekomen zijn en in de formule die je net zei moet je het toch ook nog + het elektrischeveld doen

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

en hoe ontstaat dat elektrisch veld eigenlijk

Berichten: 17

Re: lorentzkracht

door deze topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... he-velden/ ben ik er achter gekomen dat her altijd is bij een geladen deeltje maar hoe weet je de richting er dan van

Reageer