Springen naar inhoud

2 dimensionale dirac delta functie

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2013 - 22:48

x is een vector [x1,x2] in een vlak, waarin een warmteprobleem wordt beschreven.
In dat vlak is een warmtebron met sterkte b aanwezig die benaderd wordt door een lijnbron langs de lijn x1 = a.

Volgens een cursus numerieke modellering die ik aan het volgen ben is de wiskundige voorstelling van deze bron:

q(x) = b*delta(x-a*e1)

e1 de eenheidsvector [1 0];

Ik begrijp deze voorstelling niet goed, mij lijkt dit een puntbron in het punt [a,0]

Kan iemand me dit verduidelijken ? Bedankt !

Veranderd door velgrem1989, 26 januari 2013 - 22:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2013 - 10:15

Ik denk dat je gelijk hebt. Je zou moeten zeggen dat het niet uitmaakt wat de x2 coordinaat is, zolang x1 maar gelijk is aan a.

Bedoelen ze niet b*delta( (x-a).e1 ). Met '.' het scalair product? Dan krijg je b*delta( (x1-a)*1 + (x2-a)*0 ) en dat komt wel overeen met een lijn.

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2013 - 12:27

Bedoelen ze niet b*delta( (x-a).e1 ). Met '.' het scalair product? Dan krijg je b*delta( (x1-a)*1 + (x2-a)*0 ) en dat komt wel overeen met een lijn.

Zo staat het er niet, waarschijnlijk een fout in de cursus.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2013 - 10:49

Deze notatie is (ook) een beetje ongelukkig. Je trekt een scalar van een vector af. In je uitwerking erna volgt je definitie wel, LaTeX , maar die komt op mij een beetje willekeurig over. Kun je niet beter zeggen: LaTeX ?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2013 - 11:03

Je hebt gelijk. Ik dacht op dat ogenblik teveel in MATLAB stijl blijkbaar :P Daar mag je zo'n dingen schrijven, maar zuiver wiskundig mag dat uiteraard niet :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures