2 dimensionale dirac delta functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

2 dimensionale dirac delta functie

x is een vector [x1,x2] in een vlak, waarin een warmteprobleem wordt beschreven.

In dat vlak is een warmtebron met sterkte b aanwezig die benaderd wordt door een lijnbron langs de lijn x1 = a.

Volgens een cursus numerieke modellering die ik aan het volgen ben is de wiskundige voorstelling van deze bron:

q(x) = b*delta(x-a*e1)

e1 de eenheidsvector [1 0];

Ik begrijp deze voorstelling niet goed, mij lijkt dit een puntbron in het punt [a,0]

Kan iemand me dit verduidelijken ? Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: 2 dimensionale dirac delta functie

Ik denk dat je gelijk hebt. Je zou moeten zeggen dat het niet uitmaakt wat de x2 coordinaat is, zolang x1 maar gelijk is aan a.

Bedoelen ze niet b*delta( (x-a).e1 ). Met '.' het scalair product? Dan krijg je b*delta( (x1-a)*1 + (x2-a)*0 ) en dat komt wel overeen met een lijn.

Berichten: 228

Re: 2 dimensionale dirac delta functie

Xenion schreef: zo 27 jan 2013, 10:15
Bedoelen ze niet b*delta( (x-a).e1 ). Met '.' het scalair product? Dan krijg je b*delta( (x1-a)*1 + (x2-a)*0 ) en dat komt wel overeen met een lijn.
Zo staat het er niet, waarschijnlijk een fout in de cursus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: 2 dimensionale dirac delta functie

Bedoelen ze niet b*delta( (x-a).e1 ). Met '.' het scalair product? Dan krijg je b*delta( (x1-a)*1 + (x2-a)*0 ) en dat komt wel overeen met een lijn.
Deze notatie is (ook) een beetje ongelukkig. Je trekt een scalar van een vector af. In je uitwerking erna volgt je definitie wel,
\(\vec{x}-a = \vec{x} - a(\vec{e_1}+\vec{e_2})\)
, maar die komt op mij een beetje willekeurig over. Kun je niet beter zeggen:
\(b \delta(\vec{x} \cdot \vec{e_1} - a )\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: 2 dimensionale dirac delta functie

Je hebt gelijk. Ik dacht op dat ogenblik teveel in MATLAB stijl blijkbaar :P Daar mag je zo'n dingen schrijven, maar zuiver wiskundig mag dat uiteraard niet :eusa_whistle:

Reageer