als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 15

als energie en massa uitwisselbaar zijn...

wat is dan precies energie en wat is dan precies massa?

Ik was altijd in de veronderstelling dat jongens op de MTS wisten wat stroom was in zijn essentie. Maar reken er maar niet op. En dacht altijd dat ik een van de weinige was die niet wist wat elektriciteit werkelijk is. Maar dit natuurkundig verschijnsel blijkt dus zelfs bij wetenschappers niet helemaal begrepen. Dit geldt dus ook voor "energie".

Wat is energie in zijn meest ultieme tastbare principe?

Ik heb het idee dat het idee "energie" bijna net zo onbegrijpbaar is als de menselijke geest die het ontdekt heeft.

energie kun je dan zien in - of + maar hoe kun je vaste materie (inwisselbaar met energie) dan zien als + en - ? Is dat anti-materie?

Berichten: 289

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Je lijkt 'energie' en 'elektriciteit' door elkaar te halen. Elektriciteit is een verplaatsing elektrische ladingen, een beweging van elektronen (deeltjes met massa). Dat is een vorm van energie, maar er zijn nog veel andere vormen van energie: kinetische energie (beweging), elektromagnetisme (licht, radiogolven), thermische energie (warmte), en nog een aantal vormen.

Je kan energie omzetten van de ene vorm naar een andere. Bewegingsenergie kan warmte worden door wrijving, warmte kan licht worden door gloeien, etc.

Massa is ook een vorm van energie en kan omgezet worden in bijvoorbeeld licht en warmte, zoals bij kernfusie in de zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Ik haal energie helemaal niet door elkaar met elektriciteit!!!

hoe kom je daar bij?

En dan nog blijft de vraag: wat is energie in zijn ware essentie....?

Wat is energie? wat is massa? en hoe verhouden deze 2 zich tot elkander?

Ik wil weten wat elektriciteit is in abstracte en meest basale zin.

als je mij kan uitleggen wat energie precies is dan maak je me blij.

Ik bedoel: wat is precies precies precies dat wat een electron uit zijn baan stoot?

wat is de essentie van de energie van een foton? of een neutrino?

Als het uitwisselbaar is waarom is het energetische dan zo moeilijk te benoemen en het stoffelijke zo makkelijk?

Berichten: 289

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Het leek mij zo door je opmerking:
energie kun je dan zien in - of +
Dat geldt voor elektriciteit maar niet voor energie.

In ieder geval is het antwoord op je vraag nog altijd:

Massa en energie zijn niet uitwisselbaar - massa is een vorm van energie en uitwisselbaar met andere vormen van energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Dus massa en energie zijn niet uitwisselbaar?

hoe zie jij dan e=mc2?

Alle massa kan toch in theorie tot ontploffen gebracht worden tot energie?

Leg het uit dan. Ik wil dit weten.

Berichten: 289

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Massa is niet "uitwisselbaar met" energie, massa is energie.

Elektriciteit is een vorm van energie.

Beweging is een vorm van energie.

Warmte is een vorm van energie.

Licht is een vorm van energie.

Massa is een vorm van energie.

Deze vormen van energie zijn uitwisselbaar, maar het blijft altijd energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Elektriciteit is geen energie, ik kan u ook geen goede uitleg geven van wat mensen bedoelen met elektriciteit.

Ik studeer fysica, en ik heb in heel mijn op leiding tot nu toe het woord elektriciteit niet gebruikt om een fysisch fenomeen uit te leggen. Elektriciteit is een woord dat je gebruikt om iets oppervlakkig uit te leggen. Wil je echt weten hoe een gloeilamp of een stroomkring werkt, gebruik je fysica. En daar beschrijven ze die dingen met elektrische velden, potentialen, etc...

massa is niet gelijk aan energie, er staat E=mc^2 en niet E=m. Er is dus een duidelijk verschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

die hanze schreef: zo 27 jan 2013, 14:10
massa is niet gelijk aan energie, er staat E=mc^2 en niet E=m. Er is dus een duidelijk verschil.
Dat is natuurlijk een kwestie van eenheden. Misschien ben je nog niet zo ver in je studie, maar op een gegeven moment zul je leren dan c gewoon per definitie op 1 wordt gesteld (zonder eenheid!) en dan is massa wel degelijk niets anders dan een vorm van energie.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Das waar, maar zo kun je ook stellen dat frequentie gelijk is aan energie (omzetting met cte van planck). Nu uiteraard klopt dit voor elementaire deeltjes en hun frequentie's. Maar kun je echt zeggen dat frequentie hetzelfde is als energie? een slinger met frequentie 1 hz heeft toch geen energie gelijk aan h?

Zeggen dat energie en massa hetzelfde is vind ik wat vies maar dat komt wrs omdat ik nog geen ART heb gehad. Ik bekijk massa als een vorm van energie, maar zeker niet gelijk aan energie. In de moderne formulering van RT is massa=rustmassa en veranderd de dynamica gewoon met snelheid. In de oude formulering met een relatieve massa kun je denk ik wel zeggen dat ze gelijk zijn. Heb ik het hiet mis?

Het is natuurlijk waar dat energie in de deeltjes fyscica ondertussen een heel courante eenheid is van massa, (Ev)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Elektriciteit is een vorm van energie


Nee, het is een emergent verschijnsel van energie, net zoals temperatuur.

Berichten: 289

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Michel Uphoff schreef: zo 27 jan 2013, 14:54
Nee, het is een emergent verschijnsel van energie, net zoals temperatuur.


Klopt; ik ging voor het retorisch effect in plaats van nauwkeurigheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

retorisch effect


Foei. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: als energie en massa uitwisselbaar zijn...

Opmerking moderator

gesloten voor overleg
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten