[scheikunde] Biochemie - structuur IgG

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Biochemie - structuur IgG

Hey

Ik ben wat in de war met het gebruik van de verschillende termen zoals domein, module, functioneel domein e.d.

Afbeelding

http://upload.wikime..._basic_unit.svg

Als ik het goed heb zit het zo:

- er zijn 4 structurele domeinen, namelijk 2 zware en 2 lichte ketens?

- 12 modules, allemaal Ig-folds. De zware ketens zijn opgebouwd uit elk 4 modules en de lichte ketens uit elk 2?

- 3 functionele domeinen: na knippen met papaïne valt het eiwit uiteen in 2 Fab fragmenten (die de antigen-binding functie bezitten en behouden) en een Fc fragment

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Biochemie - structuur IgG

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Biochemie - structuur IgG

Er zijn inderdaad 2 zware ketens en 2 lichte ketens, deze worden aangeduid met Hc en Lc (resp. heavy chain en light chain). Deze worden met elkaar verbonden via disulfidebruggen, de twee Hc's door 2 zo'n bruggen en de twee Lc's worden aan de Hc's gekoppeld door telkens 1 zo'n brug. Deze zijn te zien in het rood op je figuur.

Die 12 modules vind ik wat raar gezegd, maar de light chains bestaan uit 2 delen inderdaad namelijk een constant deel en een hypervariabel deel (dit laatste staat in voor Ag herkenning. De heavy chains bestaan 'onderaan' uit het Fc-deel en bovenaan terug een opsplitsing in 2 delen, terug een constant deel en een hypervariabel deel (Ag herkenning).

Papaïne knipt het antilichaam "in twee", op die tekening wordt (1) van (2) gesplitst, maar er worden dan inderdaad 2 Fab fragmenten en 1 Fc-fragment 'gevormd' want die twee stukken van (1) zijn niet verbonden terwijl die twee stukken van (2) wel nog verbonden zijn (door die 2 disulfidebruggen). Deze Fab-fragmenten kunnen nog Ag herkennen want ze bevatten nog de hypervariabele delen. Om het wat duidelijker weer te geven:

Afbeelding

Is dit ietwat een antwoord op je vraag?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 57

Re: Biochemie - structuur IgG

Inderdaad, bedankt!

Dat van die modules staat zo in mijn cursus, maar dan wat verder staat 'modules kun je dus eigenlijk gelijk stellen aan functionele domeinen'. Er staat wel bij dat de terminologie vaak door elkaar gebruikt wordt..

Reageer