Supergel maakt water stijf

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Supergel maakt water stijf

Scheikundigen hebben een supergel ontdekt die stijf wordt zodra hij warm wordt. Bij kou smelt de gel weer tot vloeistof.





De gel bestaat uit een netwerk van draden van moleculen dat water vasthoudt. Het materiaal is bijzonder zuinig in het gebruik:1 kg is genoeg om een heel zwembad in gel te veranderen.





Lees meer:

Radboud Universiteit Nijmegen


Wetenschappelijke publicatie:

Paul H. J. Kouwer, et al.: Responsive biomimetic networks from polyisocyanopeptide hydrogels


Bron:

Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Supergel maakt water stijf

Interessant spul!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Supergel maakt water stijf

Jawel, maar wel een paar kanttekeningen. Ten eerste is de nieuwigheid niet zo groot als wordt gesuggereerd. Hydrogelen bestaan, en je wordt in de wetenschappelijke literatuur zo ongeveer doodgegooid met steeds weer een iets andere manier om ze te maken. Omgekeerde sol-gel transities (dus overgang van visceuze oplossing naar vaste gel door de temperatuur te verhogen) ook.


Wat wel nieuw is, is de koppeling van de gevonden eigenschappen aan een aangepast theoretisch model (dat vind ik persoonlijk het leukste stuk van het artikel). En het feit dat de gelator al bij hele lage gewichtspercentages werkt. Maar ook daar moet een kanttekening bij. Zoals in de supporting info te zien is (Figuur S8), beschouwt men de oplossing van 0.0625 mg/mL als een gel, omdat het materiaal niet uitzakt als het buisje wordt omgekeerd. Nu is dat op zich inderdaad het criterium, probleem is alleen dat bij dit soort dunne buisjes iedere visceuze oplossing, zeker als die ook nog wat adhesie laat zien, blijft plakken. Bovendien zie je dat het materiaal aan de bovenkant in feite aan het uitlopen is. In feite is de oplossing bij 1.00 mg/mL pas echt acceptabel (puur afgaande op deze beelden), maar dat is dan weer niet zo'n spectaculaire hoeveelheid.


Bovendien komt de geclaimde waarde van 0.0625 mg/mL overeen met 1 kg op 16.000 L, 16 m3 dus. Daar kan ik geen zwembad mee vullen, hooguit een opblaasbaar zwembad in de achtertuin.


Desalniettemin, leuk werk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Supergel maakt water stijf

Scherp opgemerkt! Hieronder figuur S8, waarin je die hoeveelheid, 0.0625 mg/mL had gevonden.


Afbeelding


Dat 1 kg is genoeg zou zijn om een heel zwembad in gel te veranderen, komt uit het nieuwsbericht van de universiteit Nijmegen. Die hebben, zag ik, hun artikel gebaseerd op een bericht in Vox, een blad dat onafhankelijk is van de universiteit Nijmegen.


Een zwembad in gel veranderen riep bij mij een beeld op van een zwembad van olympisch formaat: 50 meter lang, 25 meter breed, minimaal 2 meter diep. Maar omdat "zwembad" geen vastgelegde eenheid is, heb ik me ook flink vergist. Inderdaad, wat je schrijft, de geclaimde waarde van 0.0625 mg/mL is 1 kg op 16 m3 . Dat komt overeen met 1 kg in onderstaande zwembad: rond 4,5 meter, 90 centimeter diep:

Afbeelding


Het is lastig dit soort fouten in nieuwsberichten te voorkomen. Je moet toch al heel diep speuren in de achtergrond wil je kunnen ontdekken dat een bron een erg overdreven voorstelling van hun resultaten geeft.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Supergel maakt water stijf

confusie schreef: di 29 jan 2013, 09:39
Het is lastig dit soort fouten in nieuwsberichten te voorkomen. Je moet toch al heel diep speuren in de achtergrond wil je kunnen ontdekken dat een bron een erg overdreven voorstelling van hun resultaten geeft.


Dat is zeker lastig, en bovenstaande is ook helemaal geen verwijt aan het nieuws-team :)

De PR-afdeling van de universiteit heeft gewoon heel goed zijn best gedaan ;-)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Supergel maakt water stijf

Ach, wat heet zwembad. Een kilo of 5 is dus genoeg voor een hotelzwembad van pakweg 10x4x2, ik voorzie komische toepassingen :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Supergel maakt water stijf

Een kilo of 5 à 25.000 euro ;)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Supergel maakt water stijf

Ach, je moet er wat voor over hebben he :roll:
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 12.262

Re: Supergel maakt water stijf

Precies - en als je dan doodleuk zo over dat zwembad loopt kan dan nog wel eens overwachtse bijwerkingen hebben die 2 millenia voortduren :D
Victory through technology

Reageer