Springen naar inhoud

fluorescerende stof 4-hexylamino-N-hexyl-1,8-naftaalimide

• Log in om te kunnen reageren

Sharona

Sharona

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2013 - 13:14

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met een opdracht en moet de fluorescerende stof 4-chloor-1,8-naftaalzuuranhydride onderzoeken. Ik weet dat deze stof d.m.v. een amidevorming tot stand komt, maar ik kom niet uit de reactievergelijkingen en structuurformules. Deze stof ontstaat uit 4-chloor-1,8-naftaalzuuranhydride en 1-hexylamine.

Zijn deze twee beginstoffen een alcohol en een zuur? Of is dit niet te vergelijken met een estervorming?

Alvast bedankt voor de informatie!

Ik bedoel natuurlijk dat ik de fluorescerende stof 4-hexylamino-N-hexyl-1,8-naftaalimide moet onderzoeken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2013 - 15:15

Een amide wordt op zijn simpelst gevormd uit een amine en een zuur. Zie : http://en.wikipedia....Amide_synthesis . In de praktijk (jouw praktijk?) worden ook wel gederivatiseerde zuren (bijvoorbeeld zuur-anhydriden) gebruikt.

Sharona

Sharona

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2013 - 17:10

Oké, dus uit een amine en een zuur ontstaat een amide en water? Hoe ziet dan de reactievergelijking eruit?

Veranderd door Sharona, 27 januari 2013 - 17:19

Jan Erik

Jan Erik

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2013 - 10:25

4-chloor-1,8- naftaalzuuranhydride en 1-hexylamine

Deze stoffen vormen samen een amide(4-hexylamino-N-hexyl-1,8-naftaalimide). Een amide wordt gevormd uit een amine en een zuur. Dit werkt ongeveer op dezelfde manier als estervorming, want bij beide gaat er een molecuul water weg. Alleen zit bij het ontstaan van een amide het stikstof nu aan de C van het carbonzuur vast. Je krijgt dus R-COO- + H2N-R’ -> R-CO-NH-CO + H2O

Jan Erik. (A52)

Sharona

Sharona

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2013 - 09:05

Dank je! :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures