[scheikunde] Practicum benzine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Practicum benzine

Ik moet een practicum bedenken om een verband of een verschil te zoeken tussen benzine met octaangetal 95 en octaangetal 98, heeft er iemand enig idee? Dit moet geen moeilijk practicum zijn.

Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Practicum benzine

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Practicum benzine

Heb je goed door wat het verschil is tussen de twee?

(zowel chemisch als praktisch)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Practicum benzine

Jazeker, ik maak mijn eindwerk erover, ik moet nu enkel nog een proefje bedenken. Ik dacht aan iets met oplossen, want hoe korter de ketens, hoe hoger het octaangetal en hoe beter de oplosbaarheid in polaire oplosmiddelen. Maar dan weet ik niet zo goed hoe ik dat ga moeten uitwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Practicum benzine

Je wil een fysisch verschil aantonen tussen de twee, niet een eigenschap die meer met de praktijk te maken heeft? (kloptest, verschil in activerings energie)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Practicum benzine

We hebben een vrij ruime keuze wat proefjes betreft, maar we hebben niet erg veel middelen ter beschikking, geen dingen zoals destillatie-installaties... Het doel is om een proefje te bedenken waarbij ik benzine met verschillende octaangetallen gebruik. Wat ik wil aantonen is minder van belang, het kan met oplossen verband houden, verbranden, verdampen, etc.

Berichten: 5

Re: Practicum benzine

Daardoor wordt het vrij tot zeer moeilijk om de eigenschappen uit de praktijk aan te tonen. Maar kan er echt niemand een proefje bedenken? :?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Practicum benzine

Het zou mooi zijn als je de kooktrajecten kon bepalen maar als dat niet gaat omdat je niet kunt destilleren kun je wel het beginkookpunt bepalen door een reageerbuisje te nemen met kooksteentje en thermometer en dit vullen met benzine. Alcohol/kwik-bol van de thermometer net onder de vloeistof. Je verwarmt op een waterbadje en kijkt bij welke temp. de vloeistof begint te koken.

Of je neemt een horlogeglas met daarop een paar druppels benzine en kijkt bij een bepaalde temperatuur na hoeveel seconden het geheel verdampt is.

Verder het meten van de brekingsindex.

Ik denk ook nog over een druppel verdunde jood- of broomoplossing toe te voegen. Maar weet niet goed of dat zo gaat.

Berichten: 5

Re: Practicum benzine

Geweldig! Hartelijk bedankt Margriet! Hier zit zeker een proef tussen die we kunnen gebruiken!

Berichten: 12.262

Re: Practicum benzine

Je zou ook proeven kunnen doen die meer relatie hebben met het praktische gebruik. Ik denk daarbij aan het bepalen van vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur. Overigens zul je die wel vrij nauwkeurig moeten meten als je euro 95 met euro 98 wilt vergelijken.

Ter controle kun je wellicht ook eens diesel, n-hexaan en isooctaan meten.

De vergelijking tussen diesel en benzine is behoorlijk dramatisch - in een bekerglas bij kamertemperatuur met een beetje diesel (of zelfs vliegtuigbrandstof) kun je brandende lucifers uitgooien, terwijl het met benzine direct vlam vat.
Victory through technology

Reageer