[scheikunde] Redox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Redox

Hallo,

Ik snap niet goed de regels hierbij...

Stel je hebt:

MnO4- + H2C2O4 --> Mn2+ + CO2

En dan moet je dit gaan aanpassen is de opgave. Dus de REDOX brug enz tekenen.

Ik heb dan dat je van MnO4- + 5e- --> Mn2+ als oxidator

H2C2O4 (C heeft een OG van 3+) --> CO2+ 1e- (OG van C is +4) als reductor

Maar in mijn oplossing staat dat CO2 +2e- ... Waarom is dat? Is dat omdat je 2C hebt bij H2C2O4 ?

En dan moet je nog het ladingsbalans en atoombalans etc in orde brengen door water enz toe te voegen.. Maar hoe weet je wat je aan welke kant moet toevoegen?

Ons hebben ze geleerd van op te schrijven hoeveel O en H's je hebt aan elke kant en dan zo te zien. Maar ik snap niet hoe je dat ziet...

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Redox

Het volgende wat je zegt klopt aardig
Mich789 schreef: zo 27 jan 2013, 21:45
Maar in mijn oplossing staat dat CO2 +2e-
En wat je dan zegt is eigenlijk je antwoord al.
Mich789 schreef: zo 27 jan 2013, 21:45
Waarom is dat? Is dat omdat je 2C hebt bij H2C2O4 ?
volgende half reactie treed er plaats.
\( ...CO_2(g) + 2H^+ ...e^- <> H_2C_2O_4\)
vul het ontbrekende getal in om de reactie kloppend te maken qua atomen.

Nu zul je aan de hand van de oxidatiegetallen kunnen zien hoeveel electronen hierbij meedoen in de halfreactie.

Berichten: 33

Re: Redox

Ah ok dan was mijn redenering toch juist..

Maar kan je mij misschien uitleggen hoe je weet waar je water/H+ aan moet toevoegen om de reactievergelijking volledig te maken? Dat snap ik echt niet

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Redox

1stehalreactie opschrijven (permanganaat )

2dehalfreactie opschrijven (H2C2O4)

Nu reageerd de sterkste oxidator met de sterkste reductor.

deze halfreacties zijn allemaal gegeven als:

[oxidator] + e-⇔ [reductor]

nu is het voor jou om een van deze reacties om te draaien zodat daadwerkelijk de sterkste oxidator met de sterkste reductor reageerd.

na deze stap is het van belang de electronen balans kloppend te maken.

en als je vraag is wanneer de volgende reactie zal plaastvinden.
\( ...CO_2(g) + 2H^+ ...e^- <> H_2C_2O_4\)
dan is het alleen als je CO2 hebt in een zuur milieu (H+) waarbij CO2 de sterkste oxidator is.

en andersom als H2C2O4 de sterkste reductor is zal het een zuur milieu veroorzaken omdat er CO2 gas vrijkomt en H+ in de oplossing komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redox

Mich is niet alleen op zoek naar de halfreacties. Hij is op zoek naar de werkwijze om een halfreactie op te stellen als enkel het redox-koppel gegeven is.

De eerste stap is gezet: Uit het verschil van de oxidatietoestanden kun je afleiden hoeveel elektronen er worden overgedragen.

Maar kijken we naar de eerste reactie, dan staat daar:

MnO4- + 5 e Mn2+

Daar moet nog wat aan gesleuteld worden: De O-atomen zijn nog niet in balans, links staan er een paar, rechts geen. De lading is ook niet in balans. Laten we met de lading beginnen. Links staat totaal een lading van -6, rechts staat een lading van +2. We kunnen dat in balans brengen door aan de linkerkant H+ ionen toe te voegen, die dan reageren tot neutrale H2O moleculen. Dat kan omdat er nog O-atomen zijn die "iets moeten doen". Zo los je in feite in 1 stap beide problemen op!

Voeg nu links het benodigde aantal H+ ionen toe, en schrijf rechts het corresponderende aantal H2O moleculen dat ontstaat, en controleer dan of de halfreactie in balans is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 33

Re: Redox

Danku voor de uitleg

Dan heb ik nog even een vraagje..

Hoe weet je als je redoxkoppels opschrijft welke dat je moet nemen?

Vb je hebt

Na+/Na -2.71 en S/H2S 0.14

H+/H2 0.0 en Cl2/Cl- 1.36

In mijn oplossing nemen ze het koppel van H+ en van H2S en dan wordt er gezegd dat 0.0-0.14 <0 en dus gaat er geen redox optreden.

Maar waarom neem je het andere koppel niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Redox

Nou ik begrijp niet precies je vraagstelling. maar neem aan dat je je afvraagt wanneer een reactie zal plaatsvinden.

Maar het is van belang dat je oxidator een grotere E0 heeft dan je reductor.

Als dit niet het geval is dan zal er geen "spontane" halfreactie optreden.

Bij een redox reactie waarbij de E0 van de reductor groter is dan de oxidator zal alleen de reactie gaan lopen door stroom op de oplossing te zetten.

Berichten: 33

Re: Redox

Ja dat was inderdaad wat ik me afvroeg, srry als ik onduidelijk was.

Reageer