Springen naar inhoud

Uitzetting helium op hoogte

• Log in om te kunnen reageren

JustAQuestion

JustAQuestion

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2013 - 23:08

Hallo

Ik zou graag weten hoeveel helium uitzet op een bepaalde hoogte. Ik heb heel google reeds afgezocht, zonder resultaat... Bestaat hier een soort formule voor? Het is voor een project om een weerballon omhoog te laten met helium maar we moeten weten hoeveel helium we nodig hebben voor X gram. Aangezien er niet te veel mag inzitten, omdat hij anders te vroeg ontploft, hierbij mijn vraag :)

JustAQuestion

PS: Ik dacht dat het in dit deel van het forum hoort, verbeter me indien fout :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2013 - 01:54

Daar is een heel aardige formule voor:

pV = nRT

Waarbij R een constante is (ideal gas constant) en je de rest kunt invullen cq uitrekenen. Overiges is n hier het aantal mol gas, niet het aantal grammen, dus dat moet je nog delen door de atoommassa van helium.

Je moet wel de temperatuur en druk kennen voor de hoogte waar je heen wilt. Als je dat weet, weet je precies hoe groot de ballon zal zijn op dat punt, en of dat binnen de specificaties van de ballon past (dwz het ding niet zo groot wordt dat het barst).
Victory through technology

JustAQuestion

JustAQuestion

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2013 - 20:22

Daar is een heel aardige formule voor:

pV = nRT

Waarbij R een constante is (ideal gas constant) en je de rest kunt invullen cq uitrekenen. Overiges is n hier het aantal mol gas, niet het aantal grammen, dus dat moet je nog delen door de atoommassa van helium.

Je moet wel de temperatuur en druk kennen voor de hoogte waar je heen wilt. Als je dat weet, weet je precies hoe groot de ballon zal zijn op dat punt, en of dat binnen de specificaties van de ballon past (dwz het ding niet zo groot wordt dat het barst).

Hartelijk dank!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures