radioactief afval

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 299

radioactief afval

Gisteren avond kwam bij mij een idee op over radioactief afval. Tot zo ver ik weet bestaan er 3 vormen van radioactief verval, namelijk alpha deeltjes, beta deeltjes en gamma straling. Als ik het goed heb begrepen bestaat alpha deeltjes uit positief geladen heliumkern, twee neutronen en twee protonen. Betadeeltjes bestaan uit elektronen en gamma straling uit elektromagnetische straling. Mocht ik dit fout hebben, dan hoor ik dat graag.

Kan een radioactieve stof welke alpha deeltjes uitzend gebruikt worden om een radioactieve stof welke beta deeltjes uitzend te neutralizeren, eventueel smelten en samen voegen? Met mijn gebrekkige kennis verwacht ik dat dit een chemische reactie oplevert waaruit ook energie gewonnen kan worden. En bestaat de mogelijkheid om gamma straling met aangepaste zonnepanelen om te zetten in bruikbare energie?

Mijn excuses als een vergelijkbare vraag al eerder is gesteld.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 12.262

Re: radioactief afval

Op zich heb je er gelijk in dat 1 alfadeeltje gecombineerd met 2 betadeeltjes een neutraal heliumatoom zal opleveren.

In de praktijk gebeurd dat echter zelden, ook niet bij bronnen die zowel alfa als betadeeltjes produceren. Een alfadeeltje komt bijvoorbeeld met een redelijke snelheid uit een vervallend atoom, en botst op een gegeven moment tegen willekeurige materie aan. Het 'pikt' op dat moment acuut 2 electronen van waar het mee botst, waarbij een neutraal heliumatoom en een geioniseerd ander atoom of molecuul achterlbijft.

Voor betadeeltjes (electronen) geldt iets soortgelijks, die worden op een gegeven moment ingevangen door een atoom of molecuul dat daar en negatieve lading aan overhoudt.
Victory through technology

Reageer