[natuurkunde] Bepaling van de gravitatieconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Bepaling van de gravitatieconstante

Beste leden van Wetenschapsforum,

Afgelopen week heb ik een practicum uitgevoerd met een luchtkussenbaan.

Maar nu bij het beantwoorden van de bijbehorende vragen van het practicum loop ik vast. Waarbij ik de wrijving mag verwaarlozen

Opsomming van de gegevens:
  • Mkar = 166 g
  • Mgewicht = 25 g
  • h = 0.89 m
  • vmax = 1.51 m/s ( m.b.v. van Coach )
Vragen:
  1. Nu moet ik de versnelling en de resulterende kracht van het systeem bepalen
  2. De verandering van Ekin van het moment loslaten tot bereiken van maximum snelheid
  3. De gravitatieconstante berekenen ( wijkt waarschijnlijk af van werkelijke g)
  4. Versnelling van het karretje met werkelijke g= 9.81 m/s2 bij geen wrijving.
  5. Hoe groot Ekin is als er geen wrijving is
  6. Hoe groot de wrijvingskracht is m.b.v. dat het energieverschil veroorzaakt wordt door de arbeid van de wrijving.
Ik heb hier dringend hulp bij nodig, want ik heb er zolang naar gekeken dat ik door bomen het bos niet meer zie.

Schematische tekening van het systeem
luchtkussenbaan.jpg
luchtkussenbaan.jpg (29.14 KiB) 515 keer bekeken
Hopelijk kan iemand mij hier me helpen,

Met vriendelijke groet ,

watiser

Berichten: 10

Re: Bepaling van de gravitatieconstante

Sorry de vmax = 1.61 m/s, een typfout

Berichten: 20

Re: Bepaling van de gravitatieconstante

Ik zal een voorzetje geven:

De versnelling kan bepaald worden met x(t) = 0,5*a*t2, hierin zijn a en t respectievelijk de versnelling van de kar en de tijdsduur. De kinetische energie kan op alle momenten bepaald worden met Ek = 0,5 * mv2. Hierin zijn m en v respectievelijk de massa en de snelheid van de kar. De gravitatieversnelling bepaal je met behulp van de massa m1.

Hopelijk kun je hier alvast wat mee.

Groet, Mark

Reageer