Zijwaartse kracht bulk lading

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Zijwaartse kracht bulk lading

Hallo,

Heb me net aangemeld hier, leuk forum! Ik heb een vraagje met betrekking tot de zijwaartse kracht van een bulk lading, zie ook het plaatje uit de bijlage.

Hoe bereken ik deze? Ik heb de soortelijke massa en interne wrijvingshoek van het materiaal. Mijn beredening was om de massa van het deel wat wordt tegengehouden om naar beneden te schuiven te pakken, en deze naar de zijkant te ontbinden. Klopt deze beredening?

Daarnaast komt er nog een last op de bulk lading. Ontbind ik hiervan ook de kracht onder dezelfde hoek?

In het plaatje uit de bijlage staat de formule welke ik heb gebruikt om de kracht te ontbinden. Deze gaat echter van vaste materialen uit, dus ik weet niet of dit hier ook van toepassing is. Voor de wrijvingscoefficient van het materiaal heb ik de tangens van de interne wrijvingshoek genomen.
bulklading.png
bulklading.png (533.92 KiB) 715 keer bekeken
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Berichten: 150

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

Hallo Pingu,

Kan je verder met hoofdstuk 12 (Gronddruk en grondkeringen), boekdeel 1 van Vandepitte (http://www.berekeningvanconstructies.be/12_toc.htm)? Hiermee kom je al een heel eind verder.

Ik geloof dat paragraaf 3.5 in jouw geval van toepassing is.

Steeds bereid tot verdere uitleg.

Berichten: 4

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

Dankje wel, hierin staat inderdaad een vergelijkbare situatie!

Berichten: 4

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

Met behulp van de reactie heb ik het geheel opnieuw doorgerekend met paragraaf 3.5.6.

Zie mijn berekening hieronder. Ik heb echter nog twijfels over de soortelijke massa. Ik kan nergens vinden of deze nu in N/m^3 of kg/m^3 moeten. Ik heb gerekend met N/m^3, zodat mijn waardes overal in Newton staat. Ik zie namelijk ook geen correctiewaarde in de formule.

Is er verder iemand met ervaring op dit gebied die kan bevestigen of mijn resultaat realistisch is? Narekenen hoeft niet, mag uiteraard wel ;)
bulklading_1.png
bulklading_1.png (362.3 KiB) 697 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

Waarom reken je met de actieve "gronddruk"? De wanden van een opslagruimte zullen niet bewegen dus moet je eigenlijk met de neutrale "gronddruk" rekenen.
\(Q_0 = \frac 12 K_0 h^2 \gamma = \frac 12 (1-\sin \phi) h^2 \gamma\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

Kwam via de theorie op deze formule uit. Situatie lijkt mij te kloppen als ik de theorie waar covrtray mee kwam gebruik. Waar laat ik bv. in jouw formule de belasting P?

Had deze voor het gemakt even opgeteld bij ϒ, kom dan op 92.509N uit, iets hoger dan mijn eerste berekening.

Blijft daarnaast mijn vraag open; pak ik zowel ϒ als P in N? Aangezien soortelijke massa bij mijn weten altijd in KG staat, terwijl er geen correctiefactoren in de formule zitten, dus het mij logisch lijkt beide in N te pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zijwaartse kracht bulk lading

\(Q_0 = \frac 12 K_0 h^2 \gamma = \frac 12 (1-\sin \phi) h^2 \gamma\)


De verdeelde last tel je er als volgt bij:
\(Q_0 = \frac 12 K_0 h^2 \gamma + K_0 h P\)


Hier kan je het verschil tussen actief en passief lezen. Voor beide gevallen heb je beweging van de muur nodig. Een container zal 'niet' bewegen dus moet je met de neutrale rekenen. (Sowieso aan de veilige kant)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer