Oppervlaktegebied bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Oppervlaktegebied bepalen

Hallo,

Zij
\((X,Y)\)
een 2-dimensionale stochastische vector. met gezamenlijke dichtheidsfunctie
\(f_{X,Y}(x,y) = \displaystyle \left \{ \begin{array}{ll} \frac{1}{2y^3} \quad \mbox{indien} \ (x,y) \in S \\ 0 \qquad \mbox{elders} \end{array} \right.\)
met
\(S \subset \mathbb{R}^2\)
de vierhoek met de punten
\(\displaystyle \left(1,\frac{1}{2}\right), \left(2,\frac{1}{2}\right), (2,1)\)
en
\((4,1)\)
als hoekpunten.

Gevraagd:

1. Toon aan dat dit een 2-dimensionale dichtheidsfunctie is.

2. Bereken de marginale verdelingen

Ik ben dus eerst op zoek gegaan naar het definitiegebied van
\(S\)
. Als ik het goed heb gedaan zou dat moeten zijn
\(S=\{(x,y) \in \mathbb{R}^2 | x\geq \frac{1}{2}, \frac{1}{2} \leq y \leq 1, 4y-x \geq 0 \ \mbox{en} \ 2y-x \leq 0 \}\)
\(=\{(x,y) \in \mathbb{R}^2 | x \geq \frac{1}{2}, \frac{1}{2} \leq y \leq 1, \ 2y \leq x \leq 4y, \ \frac{x}{4} \leq y \leq \frac{x}{2}\}\)
Ik heb m'n gebied en eigenlijk zou ik nu meteen m'n integratiegrenzen moeten kunnen aflezen om
\(\int \int_{S} f_{X,Y}(x,y)dy dx\)
te kunnen berekenen. Echter lukt me dit niet, aangezien er zoveel voorwaarden zijn dat ik niet goed weet welke grenzen ik moet nemen. Ik weet het eigenlijk in het algemeen niet goed, waneer gebruik je nu welke voorwaarde?

Dit ook voor de marginale dichtheden. Als ik bijvoorbeeld de marginale dichtheid van
\(X\)
zou moeten berekenen, i.e
\(f_{X}(x)= \int_{-\infty}^{\infty} f_{X,Y}(x,y) dy\)
, wat moet ik nu als grenzen nemen?

Bvd!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Oppervlaktegebied bepalen

Sorry voor dit late antwoord. Hopelijk ben je er al uit. Zo niet, maak dan eens een plaatje van je definitiegebied en post het hier (gebruik 'beheer bijlagen'). Dat werkt vaak veel verhelderender dan vier vergelijkingen. Aan de hand daarvan kun je misschien wel inzien wat de integratiegrenzen zijn.

Reageer