Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 316

Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Hallo,

Ik heb een vraag over Excel. Ik heb een kolom A waarin iedere cel van de volgende vorm is:

naam1 naam2 12344444 55555

In ieder geval zit er altijd een stukje in dat begint met 123, soms zijn er wel meerdere namen o.i.d. Nu wil ik het stuk dat begint met 123 kopieren naar kolom B. Dus in bovenstaand voorbeeld wil ik 12344444 kopieren naar kolom B.

Welke formule kan ik hiervoor gebruiken? Ik heb al wat geprobeerd met SEARCH() maar ik kom er niet echt uit.

Alvast bedankt!

Edit: Mocht er geen stukje in zitten dat begint met 123 dan hoeft er niets gekopieerd te worden. Of een standaard tekst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Puntje schreef: di 29 jan 2013, 17:00
naam1 naam2 12344444 55555

In ieder geval zit er altijd een stukje in dat begint met 123, soms zijn er wel meerdere namen o.i.d. Nu wil ik het stuk dat begint met 123 kopieren naar kolom B. Dus in bovenstaand voorbeeld wil ik 12344444 kopieren naar kolom B.

Edit: Mocht er geen stukje in zitten dat begint met 123 dan hoeft er niets gekopieerd te worden. Of een standaard tekst.
Die 55555 mag niet mee gekopieerd worden?

Heeft die 12344444 steeds hetzelfde aantal cijfers?

Moet dat als getal of als tekst gekopieerd worden?

Is het aantal blanco's steeds hetzelfde (in jouw geval zijn het 4 termen en 3 blanco's)?

Is hetgeen je moet kopiëren steeds de derde term (gescheiden door de blanco's)?

Kunnen in die namen blanco's zitten of heb je max 3 blanco's per cel?

Blijven kolom A en kolom bij steeds opgelijnd op dezefde rijen? (dus naast elkaar kopieren).
Eric

Berichten: 316

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

E.Desart schreef: di 29 jan 2013, 20:57
Die 55555 mag niet mee gekopieerd worden?

Heeft die 12344444 steeds hetzelfde aantal cijfers?

Moet dat als getal of als tekst gekopieerd worden?

Is het aantal blanco's steeds hetzelfde (in jouw geval zijn het 4 termen en 3 blanco's)?

Is hetgeen je moet kopiëren steeds de derde term (gescheiden door de blanco's)?

Kunnen in die namen blanco's zitten of heb je max 3 blanco's per cel?

Blijven kolom A en kolom bij steeds opgelijnd op dezefde rijen? (dus naast elkaar kopieren).
Bedankt voor je reactie.

Het aantal cijfers is hetzelfde en de 55555 mag niet mee. Het moet als tekst gekopieerd worden. Het aantal blanco's varieert en het staat dus niet steeds op de derde plaats. Het aantal blanco's voor het 123-cijfer is dus vaak verschillend. En het mag inderdaad gewoon naast elkaar gekopieerd worden. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

volgens mij gaat dit wel lukken.

=IF(LEFT(RIGHT(A1;14);3)="123";LEFT(RIGHT(A1;14);8);"")

Berichten: 7.068

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

=IF(ISNUMBER(FIND("123",A1)), MID(A1,FIND("123",A1),8), "")

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

EvilBro schreef: wo 30 jan 2013, 12:10
=IF(ISNUMBER(FIND("123",A1)), MID(A1,FIND("123",A1),8), "")
Dit gaat fout als 123 ergens anders staat als vooraan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Ik was vergeten te vragen of die 55555 ook steeds hetzelfde aantal cijfers zijn. Indien wel is de AV methode de zekerste. Indien niet blijft er ergens een onzekerheid zitten.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

lekker breien :D

=IF((MID(A1;(FIND("(";SUBSTITUTE(A1;" ";"(";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" "; ""))-1))+1);3))="123";MID(A1;(FIND("(";SUBSTITUTE(A1;" ";"(";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" "; ""))-1))+1);8);"")

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

klein beetje toelichting denk ik wel nodig.

deze formule zoekt de voorlaatste spatie en vervangt deze voor een "("

De positie van "(" zoek ik op en vul het als startpunt in in de mid functie.

controleer als er 123 achter staat.

is dit zo dan met mid functie van startpositie met volgende 8 punten noteren.

anders leeg

Berichten: 316

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Harstikke bedankt voor de hulp! Ik lijk de formules niet werkend te krijgen. Het aantal getallen na de 123 is altijd 10. Als ik bijvoorbeeld een cel heb met "dit is een naam 1234567890000 4567890000" dan wil de formule niet werken en krijg ik zo'n #NAAM? error in Excel. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Berichten: 289

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Als je een Nederlandse editie van Excel hebt, moeten de formules ook met de Nederlandse functies opgesteld worden. IF wordt ALS, LEFT wordt LINKS, MID wordt DEEL, etc. etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

hmm vreemd,

en als je dezelfde reeks bijvoorbeeld in words typt en in excel plakt geeft het dan nog dezelfde foutmelding?

en welke versie excel heb je?

oke ericw was me net voor :D

en nog wat functie len = lengte in het nederlands

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Ik vermoed dat
Puntje schreef: do 31 jan 2013, 00:12
Harstikke bedankt voor de hulp! Ik lijk de formules niet werkend te krijgen. Het aantal getallen na de 123 is altijd 10. Als ik bijvoorbeeld een cel heb met "dit is een naam 1234567890000 4567890000" dan wil de formule niet werken en krijg ik zo'n #NAAM? error in Excel. In ieder geval bedankt voor de moeite.


Werken uw formules nu wel of niet?

Je zegt dat het aantal getallen na de 123 altijd 10 is (en één blank) en dan geef je een voorbeeld met veel meer getallen..

Je moet duidelijker zijn in je vraagstelling.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

De manier hoe ik deze formule heb opgesteld zou niet moeten uitmaken hoeveel getallen er staan "na" en "voor" het getal waarin het moet beginnen met "123" en zou dan altijd deze "vaste" (zoals eerder bevestigd) 8 getallen bevatten inclusief 123

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Excel: zoeken in kolom en kopieren naar andere kolom

Deze formule lijkt bij mij te doen wat jij vraagt:

Code: Selecteer alles


=LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("123";A1)+1);VIND.ALLES(" ";RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("123";A1)+1))-1)

Ze zoekt naar "123",neemt vanaf die positie alles tot de volgende spatie.

Reageer