[scheikunde] alcohol oplossen in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 308

alcohol oplossen in water

Hoe komt het dat alcohol opgelost in water geen H+- ion afstaat ?

Is alcohol geen zuur ?

C2H5OH (l) → C2H5OH (aq)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: alcohol oplossen in water

Ethanol is wel een zuur, althans volgens Brönsted, maar kan in water geen H+afstaan omdat H2O , hoe zwak ook als zuur, toch nog een sterker zuur is dan ethanol.

De stof CH3CH2O-Na+ bestaat wel maar alleen in watervrij milieu.

Met water treedt onmiddellijk deze reactie op:

CH3CH2O- + H2O → CH3CH2OH + OH- waarbij je ziet dat water als zuur reageert door het afstaan van een H+ .

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: alcohol oplossen in water

Margriet schreef: di 29 jan 2013, 19:37
Ethanol is wel een zuur, althans volgens Brönsted, maar kan in water geen H+afstaan omdat H2O , hoe zwak ook als zuur, toch nog een sterker zuur is dan ethanol.

De stof CH3CH2O-Na+ bestaat wel maar alleen in watervrij milieu.

Met water treedt onmiddellijk deze reactie op:

CH3CH2O- + H2O → CH3CH2OH + OH- waarbij je ziet dat water als zuur reageert door het afstaan van een H+ .
In de laatste vergelijking reageert dan inderdaad water door een H+af te geven en bij alcohol gebeurt dit niet.Kun je dit soort reakties het best van buiten leren ? En ook of een element positief is zoals Ca+en een element negatief zoals Cl-?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: alcohol oplossen in water

In de laatste vergelijking reageert dan inderdaad water door een H+af te geven en bij alcohol gebeurt dit niet.Kun je dit soort reakties het best van buiten leren ?
Lijkt me niet. Er zijn tabellen waarin de zuren staan op zuursterkte, sterkste boven. Boven H3O+ staan de sterke zuren en onder H2O staan de niet-zuren in water zoals ethanol. Daartussen de zwakke zuren.Heb je een Binas? dan is het tabel 49.

Maar zonder tabel weet je toch ook wel denk ik dat ethanol niet zuur is.
En ook of een element positief is zoals Ca+en een element negatief zoals Cl-?
CaCl2 is een zout, een verbinding van een metaal en een niet-metaal. Het metaaldeel is altijd positief geladen het niet-metaal deel negatief geladen. Het is dus Ca2+ en Cl- . Voor de juiste lading kijk je in het periodieksysteem.

In welke kolom staan magnesium en calcium? En wat is de lading van een calcium- en van een magnesiumion?

En in welke kolom staan fluor, chloor, broom en jood?

Wat is de lading van een fluoride- en van een bromide-ion?

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: alcohol oplossen in water

Margriet schreef: do 31 jan 2013, 23:41
Lijkt me niet. Er zijn tabellen waarin de zuren staan op zuursterkte, sterkste boven. Boven H3O+ staan de sterke zuren en onder H2O staan de niet-zuren in water zoals ethanol. Daartussen de zwakke zuren.Heb je een Binas? dan is het tabel 49.

Maar zonder tabel weet je toch ook wel denk ik dat ethanol niet zuur is.

CaCl2 is een zout, een verbinding van een metaal en een niet-metaal. Het metaaldeel is altijd positief geladen het niet-metaal deel negatief geladen. Het is dus Ca2+ en Cl- . Voor de juiste lading kijk je in het periodieksysteem.

In welke kolom staan magnesium en calcium? En wat is de lading van een calcium- en van een magnesiumion?

En in welke kolom staan fluor, chloor, broom en jood?

Wat is de lading van een fluoride- en van een bromide-ion?
Als ik het goed gezien heb staat magnesium en calcium in de 2de kolom.

Dus verwacht ik ook dat de lading van allebei 2+ is.

Fluor,chloor, broom en jood staan in de 17de kolom.

De lading van fluoride en bromide is 1- , maar je schrijft de 1 niet op.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: alcohol oplossen in water

Als ik het goed gezien heb staat magnesium en calcium in de 2de kolom.

Dus verwacht ik ook dat de lading van allebei 2+ is.
Ja, klopt. Het is Mg 2+ en Ca2+ .
De lading van fluoride en bromide is 1- , maar je schrijft de 1 niet op.
Klopt, de 1 wordt weggelaten. We schrijven Mg2+ en O2- maar we laten de 1 weg bij Na+ en Cl- .

Reageer