[scheikunde] Temperatuurstijging propyleenoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Temperatuurstijging propyleenoxide

Ik heb een vraagje over mijn job het is NIET voor school. Wel ik heb de volgende...

Ik heb een pomp met hierin 2 temperatuur metingen ingebouwd. Deze dienen voor: Als de pomp te warm wordt moet ie stoppen anders zal propyleenoxide polymeriseren in de pomp en zal de druk stijgen van de pomp.

Wel ik zou graag weten hoe je een berekening maakt met de volgende vraag:

Stel ik heb een normale temperatuur van 20 Celcius in de pomp (porpyleenoxde wordt gepompt) en propyleenoxide polymeriseert op 50 Celcius.. Hoe snel stijg ik van 20 naar 50 Celcius in het slechtste geval (dus bijvoorbeeld de koeling is weggevallen).

Ik heb vroeger weinig chemie gehad maar ik heb wel verstand van chemische benamingen en dergelijke...

Hoe en waar moet ik beginnen? een voorzetje...

mvg,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Temperatuurstijging propyleenoxide

Zonder tekening van het systeem van pomp en wat eromheen zit valt er door buitenstaanders niet veel over te zeggen.

Wat voor pomp is dit: centrifugaal, of schroef, of tandrad, of plunjer, of membraan, of wat?

Waardoor zou de temperatuur van 20 naar 50 graden kunnen stijgen? Alleen door uitvallen van de koeling? Hoezo dan? Waar komt die warmte dan vandaan? Van de pomp? Produceert die werkelijk zoveel warmte dat constant koeling nodig is?

Een centrifugaalpomp zal, als de uitlaatklep onbedoeld volledig sluit, de inhoud snel opwarmen doordat de waaier het gehele pompvermogen als wrijvingswarmte door zal geven aan de vloeistof. Is dat misschien wat je bedoeld? Maar dat heeft niets te maken met het uitvallen van koeling.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Temperatuurstijging propyleenoxide

Fred F. schreef: wo 30 jan 2013, 17:35
Zonder tekening van het systeem van pomp en wat eromheen zit valt er door buitenstaanders niet veel over te zeggen.

Wat voor pomp is dit: centrifugaal, of schroef, of tandrad, of plunjer, of membraan, of wat?

Waardoor zou de temperatuur van 20 naar 50 graden kunnen stijgen? Alleen door uitvallen van de koeling? Hoezo dan? Waar komt die warmte dan vandaan? Van de pomp? Produceert die werkelijk zoveel warmte dat constant koeling nodig is?

Een centrifugaalpomp zal, als de uitlaatklep onbedoeld volledig sluit, de inhoud snel opwarmen doordat de waaier het gehele pompvermogen als wrijvingswarmte door zal geven aan de vloeistof. Is dat misschien wat je bedoeld? Maar dat heeft niets te maken met het uitvallen van koeling.
Wel de oorzaak dat de pomp (centrifugaal in dit geval) te warm kan worden komt zoals je zegt dat de persventiel gesloten wordt en al zijn pompvermogen als wrijvingswarmte wordt doorgegeven aan de vloeistof in dit geval propyleenoxide.

En in normaal bedrijf heb je 20 celcius en wanneer de persventiel wordt gesloten kan de warmte stijgen van 20Celcius naar 50 Celcius.

Dan is de vraag nu; Hoe snel stijg ik van 20Celcius (zie oorzaak boven) tot 50 Celcius... Hoe bereken ik dit?

grtz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Temperatuurstijging propyleenoxide

Dan praten we dus over een pomp waar de vloeistof niet doorheen stroomt.

Vraag is dan,

wat is het aan het pomphuis toegevoerde vermogen,

wat is de warmtecapaciteit van het pomphuis,

hoe goed kan dat pomphuis zijn warmte kwijt aan de omgeving,

wat is de warmtecapaciteit van de vloeistofinhoud

Het zal a) niet meevallen om daarvoor correcte gegevens te krijgen en b) dan nóg niet meevallen omdat enigszins correct te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Temperatuurstijging propyleenoxide

Jan van de Velde schreef: zo 03 feb 2013, 19:24
Dan praten we dus over een pomp waar de vloeistof niet doorheen stroomt.

Vraag is dan,

wat is het aan het pomphuis toegevoerde vermogen,

P=(Q*H*rho*100)/(367*n) --> Ik neem aan dat dit de formule hiervoor is voor de vermogen van de pomp te berekenen. Dan is het 101.55kW

wat is de warmtecapaciteit van het pomphuis,

2.09Kj/kg K

hoe goed kan dat pomphuis zijn warmte kwijt aan de omgeving,

Pomphuis is buiten opgesteld... als dit een antwoord op u vraag kan zijn..

wat is de warmtecapaciteit van de vloeistofinhoud

122 J/kgK

Het zal a) niet meevallen om daarvoor correcte gegevens te krijgen en b) dan nóg niet meevallen omdat enigszins correct te berekenen.
Het moet dan ook niet perfect berekend zijn want er zijn zoveel factoren die een rol meespelen. Maar ongeveer een berekening worst case zal wel moeten lukken denk ik?

Hoe begin je nu aan zo'n berekening.

Reageer