Springen naar inhoud

Puntlassen

• Log in om te kunnen reageren

goochems

goochems

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2013 - 08:30

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik moet een composiet gaan puntlassen nu heb ik de volgende gegevens gevonden:

Materiaal
Soortelijke massa ( )
Soortelijke warmte ©
Warmte geleidingscoefficent
Polypropeen:
0,91 kg/dm3

1700 J/kgK
0,2 W/mK
Glasvezel (E-Glass fiber)
2,44 kg/dm3
1030 J/kgK

1,3 W/mk

Nu wil ik dit lassen doormiddel van een verwarmingselement van rond 10 mm. Nu wil ik weten welk vermogen/tijd ik nodig heb om dit te verwarmen naar 165 graden. Nu heb ik dit als volgt gedaan:
verwarmingselement.PNG verwarmingselement2.PNG

Nu wil ik weten wat de temperatuur van het verwarmingselement als ik dit in 2 sec wil zou willen doen.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 januari 2013 - 17:25

Wat jij berekent is niet vermogen in Watt (J/s) maar warmteopname in J.
Ik heb overigens niet gechecked of de getalswaardes kloppen.

Het lijkt me trouwens dat als je puntlast je twee lagen op elkaar hebt. Jij rekent nu met een totale dikte van 0,3 mm zonder dat duidelijk is of dat nou één laagdikte of twee laagdiktes is.

Probleem is dat wat jij weten wil niet simpel te berekenen is. Er ontstaat een temperatuurgradient vanaf de hete punten naar het contactoppervlak van beide lagen, maar ook een temperatuurgradient naar de rest van het plaatmateriaal, waarbij beide gradienten veranderen in de tijd.
Je moet dus niet alleen het materiaal tussen de beide hete punten opwarmen, maar ook het omringende plaatmateriaal warmt wat op. Simpel gezegd: als het materiaal tussen de punten een temperatuur van 165 graden bereikt heeft dan is een "ring" plaatmateriaal net rondom die punten 164 graden, en iets verder 163 graden, et cetera, tot ver van de punten de materiaaltemperatuur 20 graden is. Dat warme plaatmateriaal absorbeert niet alleen ook warmte maar verliest ook warmte naar de omgeving door straling en door natuurlijke convectie van de lucht.

Aan dat alles rekenen vergt speciale software, eindige elementen (finite elements) bijvoorbeeld.
Hydrogen economy is a Hype.

goochems

goochems

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2013 - 11:03

Je hebt gelijk het moet Joule zijn. En om het temperatuur verloop precies uit te rekenen ben ik mee gestopt omdat dit toch teveel tijd gaat kosten.

Maar hartelijk bedankt voor de reactie.

avangestel

avangestel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2013 - 11:49

Ik ben ooit met bezig geweest met dit soort berekeningen maar kwam er nooit echt goed uit en toen ik de gegevens van de producent ging gebruiken bleken de lassen niet te voldoen dus moest ik toch nog zelf proefjes op gaan zetten, ik raad aan om met afvalmateriaal eerst wat proeven te nemen en je eigen inzicht hierin te volgen omdat materiaal samenstellingen altijd toleranties hebben zodat het in de praktijk moeilijk is om een goede kwaliteit te waarborgen als je geen proeven zou doen. Bovendien kan luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur en aandrukmoment/oppervlak ook van invloed zijn. Het is aan te bevelen het materiaal met het laagste smeltpunt bovenop te leggen i.v.m. warmteverdeling.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures