Paramagnetisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Paramagnetisme

Beste mensen,

Ik zou graag willen weten waarom austenitische materiaal zoals X120Mn12 paramagnetische is. En wat geberud er als ik ga lassen, of als ik het zet. Wat gebeurd er dan met de richting van de domeinen enz. Gewoon op zoek naar info die me verder kan helpen dit te verklaren.



In de basis weet ik wel het een en het ander van magneten maar dit kan ik nergens vinden.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Paramagnetisme

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Paramagnetisme

Dank je Drieske

Het is een diepgaande vraag ik weet niet of ik hem misschien onder een ander toppic moet zetten ?

Hij is voor een project dat ik voor school maak maar dit is wel een vrij moeilijke vraag.

Ik hoor het wel

Met vriendelijke groet,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Paramagnetisme

Als er ongepaarde elektronen aanwezig zijn heb je paramagnetisme.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 6

Re: Paramagnetisme

Klopt, echter kan in bepaalde austenitische metalen de domeinen blijkbaar niet gericht worden. Wanneer een metaal ongemagnetiseerd is zullen de domeinen dus verschillende richtingen hebben waardoor eigenlijk de magneetkracht in het domein elkaar opheffen. Wanneer er een uitwendige kracht wordt blootgesteld zullen de domeinen naar een bepaalde voorkeursrichting gaan waardoor een metaal magnetische wordt. Echter bij bepaalde metalen is het zo dat deze dus elkaar blijven opheffen.

Dit is even wat ik er van begrijp. Maar wat ik iet begrijp is dat de domeinen niet gericht worden. En als ik warmte inbreng het materiaal enigzins meer magnetische wordt.

Graag zie ik een meer info tegemoet, ik wil het ook zelf lezen of zo maar kan niks vinden.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Paramagnetisme

Ik zal je jammer genoeg niet verder kunnen helpen.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Paramagnetisme

Opmerking moderator

Vanwege de complexiteit van deze vraag verplaats ik hem even naar het vakforum voor magnetisme.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 1.617

Re: Paramagnetisme

Zoals gezegd: Je hebt paramagnetisme als in een materiaal ongepaarde elektronen zijn die zich kunnen richten in een magnetisch veld. Het materiaal kan echter niet permanent gemagnetiseerd worden.

Elk elektron dat rond cirkelt is een klein magneetje (vergelijk een draadwinding of een stroom spoel). Als alle elektronen in een willekeurig vlak en in een willekeurige richting draaien, dan heffen de velden van de elektronen elkaar op want het zijn er heel veel. Per saldo is er geen veld dus het materiaal als geheel is niet magnetisch.

In een magnetisch veld kunnen deze elektronen in een paramagnetisch materiaal zich richten. Het richten werkt met het veld mee: de elektronen worden gedwongen om te draaien in het vlak loodrecht op het magneetveld, in de richting zodat er een zuidpool ontstaat in de buurt van een noordpool van een externe magneet (de bewegingsrichting is te bepalen met de rechterhand regel; houd hierbij rekening met de negatieve lading van het elektron).

Door deze beïnvloeding (magnetische influentie) wordt paramagnetisch materiaal gemagnetiseerd op een manier dat het materiaal wordt aangetrokken door de magneet. Het materiaal is onder invloed van een magneetveld zelf een magneet geworden.

Als je het magneetveld omkeert, zullen de elektronen in het materiaal ook hun bewegingsrichting omkeren.

Bij paramagnetisme verdwijnen de magnetische eigenschappen van het materiaal als je het magneetveld weghaalt. Dat komt door thermische fluctuaties, de elektronen krijgen af en toe een duw waardoor de richting verandert en dat herstelt niet. De draairichting wordt weer willekeurig.

Andere typen magnetisme:

diamagnetisme -> als paramagnetisme maar elektronen richten zich op een manier zodat ze door een magneet worden afgestoten. Het effect is zwakker.

ferromagnetisme -> het materiaal bestaat uit gemagnetiseerde domeinen (Weiss gebiedjes) die permanent gericht kunnen worden door een magneetveld (alle domeinen staan dan in dezelfde richting). De magnetisatie blijft behouden (permanente magnetisatie).

Bij verhitting boven de zogenaamde Curie temperatuur gaat de permanente magnetisatie weer verloren.

Volgens mij zijn er bij paramagnetisme geen domeinen. Ik verwacht verder dat de magnetisatie afneemt bij hogere temperatuur omdat dan de richting van de elektron-magneetjes meer verstoord worden.

Berichten: 6

Re: Paramagnetisme

Anton, Dank je voor uw antwoord. Zou u me ook eens kunnen uitleggen waarom austenitische structuren een lage magnetische permeabiliteit hebben ? Waarom kan je RVS of X120Mn12 staal niet magnetiseren. Waarom laten deze materialen hun Weiss gebiedjes niet richten dan ?

Heeft dit met de kristalstructuur te maken en zo ja waarom ?

Bedankt voor je antwoord ik hoop dat je dit ook weet.



Gr Dennis

Berichten: 1.617

Re: Paramagnetisme

Hoi Dennis, ben helaas niet zo goed thuis in de materiaalkunde dat ik je vragen op dat detailniveau adequaat kan beantwoorden.

Wat ik ervan weet zijn de algemene verklaringen zoals hier boven. Als je meer wilt weten moet je vermoedelijk in de kwantummechanica duiken. En kwantummechanica wordt al moeilijk als het om meer dan 1 atoom gaat ;-)

Wel nog even twee dingen:

Paramagnetische materialen hebben geen Weiss gebiedjes; hun magnetisme is daar te zwak voor.

Materialen hebben een hoge magnetische permeabiliteit (doordringbaarheid) als ze hun ladingen zodanig arrangeren dat ze het veld versterken. De vraag waarom je een materiaal niet kunt magnetiseren hangt hier natuurlijk sterk mee samen.

Berichten: 6

Re: Paramagnetisme

Hallo Anton,

Na wat studeren ben ik er wel achter dat mijn tekst niet helemaal klopt. Jammer dat het zo diepgaand is. Was eigenlijk wel benieuwd waarom het zo was. Denk dat kwantummechanica voor mij misschien te ver gaat.

Toch bedankt voor de moeite

Reageer