aluin en natriumbicarbonaat.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

aluin en natriumbicarbonaat.

hallo ik ben nieuw hier heb een vraagje:

ik heb gemerkt dat als je aluinpoeder en natriumbicarbonaat mengt er er water bij doet, het natriumbicarbonaat ontleed en er co2 ontstaat.

ik doe hier experimenten mee maar wat is de ideale verhouding tussen aluin en natriumbicarbonaat?

ik wil niet dat als ik experimenteer ik iets teveel van het ene of te weinig van het andere meng.

wat is de ideale verhouding tussen die twee stoffen zodat er zo min mogelijk verspilling is en zoveel mogelijk co2?
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aluin en natriumbicarbonaat.

Aluin fungeert hier als een zuur, maar is daarin niet zo handig. Het is zo ik het kan zien geen mooie reactie waarbij je kunt zeggen hoeveel aluin je nodig hebt.

Probeer het eens met azijn en bicarbonaat.

Berichten: 11

Re: aluin en natriumbicarbonaat.

ik heb gemerkt dat de hoeveelheid aluin alleen de snelheid van de reactie bepaald.

het aluin ontleed bij deze reactie.

in principe kan je dus met een beetje aluin enorm veel natriumbicarbonaat.

bij experimenten gebruik ik de verhouding 1:3 1 aluin op 3 natriumbicarbonaat dat werkt best goed.
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aluin en natriumbicarbonaat.

Dat mag je voor mij eens uitschrijven in een reactievergelijking.... dan zou ik er ook nog wat van leren. Als je helemaal wetenschappelijk wilt werken maak je een hypothese zoals dit, en daarna verzin je een experiment waarvan jouw hypothese de uitkomst liefst zo uniek mogelijk voorspelt. Bijvoorbeeld: Als je aluin niet zou worden verbruikt, dan kun je de reactie als die is afgelopen weer opnieuw laten beginnen door bicarbonaat toe te voegen. Probeer dat eens? Ik denk niet dat dat werkt als je met weinig aluin en veel bicarbonaat bent begonnen!

De reactie die hier optreedt is bicarbonaat plus zuur levert kooldioxide plus water. Dat zuur is hier heel gek: dat is het aluminiumzout aluin. Aluminiumzouten staan erom bekend dat ze zuur zijn, ze maken H+ vrij uit de watermoleculen die het aluminium omringen. Hierdoor wordt je aluin wel degelijk verbruikt, alleen gaat dat niet plotsklaps. De pH gaat gewoon geleidelijk omhoog, het wordt steeds minder zuur. Daardoor borrelt er steeds langzamer koolzuur uit.

Reageer