[scheikunde] Partieel negatieve lading berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Partieel negatieve lading berekenen

Hallo,

ik snap een oefening even niet..

Bepaal de partieel negatieve lading op het fluoratoom in een CFbinding, wetende dat de bindingssterkte 1.39A is en het dipoolmoment 1.60D is.

ANTW:

Met volledig negatieve lading op fluor zou het dipoolmoment = de lading van een elektron x afstand in cm tussen de atomen of:

(4.8x10-10 esu) x ( 1.39 x 10 -8cm) = 6.97 x 10-18 esu cm = 6.97D

Vermits het dipoolmoment 1.60D, kunnen we de partiele negatieve lading op het fluoratoom berekenen:

1.60/ 6.97 = 0.23

--> Ik snap niet waarom ze die eerste stap doen? Ik ken alleen de formule dipoolmoment = lading x afstand tussen 2 kernen

Kan iemand me dit uitleggen?

danku

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Partieel negatieve lading berekenen

wat ze daar doen is berekenen wat het dipoolmoment zou zijn, als de partiële ladingen resp. +1 en -1 zouden zijn. Ze doen hier effectief de lading (in dit geval de lading van een proton - wat overeenkomt met een lading van "+1", maar dan in de eenheid esu) maal de bindingsgafstand.

Vervolgens wordt dit dipoolmoment vergeleken met het echte dipoolmoment. Gezien in beide gevallen de afstand tussen de kernen hetzelfde is, volgt uit het feit dat het dipoolmoment = afstand * lading dat de verhouding van de dipoolmomenten ook de verhouding van de ladingen is (0,23/1,00)
bindingssterkte
moet bindingslengte zijn
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Partieel negatieve lading berekenen

Ah ke bedankt. Dat van bindingssterkte staat letterlijk zo in mijn opgave maar zal onthouden dat het lengte is eigenlijk.

Nog vraagje, waaruit komt dan die lading in eenheid van esu? Ken je dat vanbuiten ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Partieel negatieve lading berekenen

Mich789 schreef: wo 30 jan 2013, 22:42
Nog vraagje, waaruit komt dan die lading in eenheid van esu? Ken je dat vanbuiten ofzo?
µ

ik heb het nooit gebruikt, maar ik had n.a.v. jouw vraag de waarde eens opgezocht. Er is namelijk de eenvoudige relatie dat 1 D gelijk is aan 10-18 esu cm (wat een andere, redelijk vaak gebruikte eenheid is voor dipoolmoment). Maar voor meer conventionele eenheden (C m) bestaan die factoren ook. Kijk hiervoor eens op wikipedia (statcoulomb = esu).
This is weird as hell. I approve.

Reageer