Springen naar inhoud

Frans mondeling over Badminton

• Log in om te kunnen reageren

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2013 - 20:50

Hoihoi,

Omdat ik in mijn examenjaar zit moet ik dit jaar een presentatie van 2 à 3 minuten in het frans houden, het onderwerp was vrije keuze. Ik heb voor badminton gekozen, omdat ik dat zelf ook doe en het dus makkelijker te vertellen is, dat was wel een tip van de lerares, neem iets waar je zelf al wat van weet en wat je leuk vind. Nu heb ik mijn presentatie uitgeschreven, maar ik weet niet of alles helemaal klopt en hoop dat er iemand is die het kan nakijken? En mij sturing kan geven om zo toch de juiste woorden te vinden! Hieronder mijn presentatie:

Bonjour Madame,

Je m’appelle ...., j’ai 18 ans et je joue au badminton. C’est pour cela je choisis de vous raconter quelque chose sur le badminton. Je joue badminton pour 7 années maintenant dans une équipe sportive. C’est un équipe de 4 joueurs, moi-même, ma amie ... et deux garçon qui s’appellent ... et ....

Il n’y a pas claire qui est l’origine du badminton, mais on pense que le badminton est d’origine d’Europe. Les tableaux montrent que le sport était joué par les Anglais et les Français, en France le sport s’appelle Jeu de longue plume.

On joue le badminton avec une raquette de badminton et un volant de badminton. Avec la raquette on frappe le volant de badminton par-dessus le filet. Quant le volant de badminton devient le sol de ton adversaire tu as un point. Celui qui a 21 point tout d’abord est le gagnant du match.

Il y a trois différents formes de jeu, on connaît le jeu simple, le jeu double et le jeu double mixte. Dans le jeu simple, on joue fille à fille ou garçon à garçon. Dans le jeu double on joue avec 2 filles à 2 filles ou 2 garçons à 2 garçons et dans le jeu mixte on joue avec une fille et un garçon à une autre fille et un autre garçon.

Le badminton est un sport d’observation et de la compétence. Il faut voir où est ton adversaire et frapper le volant de badminton par-dessus le filet dans un place ton adversaire n’est pas debout. Ainsi le badminton est un sport pendant lequel tu dois penser.

J’espère que je peux vous apprendre quelque chose sur le badminton et que vous avez apprécié. Merci beaucoup pour votre attention. Est-ce que vous avez des questions ?

Er waren al stukjes waar ik wat over twijfelde, dus die zal ik ook vast aangeven;
on joue fille à fille ou garçon à garçon. ik wil zeggen , meisje tegen meisje of jongen tegen jongen, maar ik wist niet hoe ik tegen in dit verband moest gebruiken en heb maar voor à gekozen.
le jeu mixte ik weet ook niet of je le jeu double en je jeu simple kunt zeggen, er is geen echt vertaling te vinden in het woordenboek.
je choisis de vous raconter ik weet niet of die vous zo goed staat, dit is later nog een keer in tekst.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2013 - 22:26

Ik weet dat het mondeling is maar ik haalde er ook een paar schrijffouten uit.

* C’est pour cela je choisis => c'est pour cela que je choisis
* Je joue badminton pour 7 années => Je joue au badminton pendant 7 années
* C’est un équipe de 4 joueurs, moi-même, ma amie ... et deux garçon qui s’appellent ... et .... => C’est une équipe à 4 joueurs, moi-même, mon amie ... et deux garçons qui s’appellent ... et ....
* Il n’y a pas claire qui est l’origine => Il n'est pas claire ce qui est l'origine
* d’origine d’Europe => d'orgine européenne of badminton origine de l'Europe
* Quant le volant de badminton devient le sol de => Quand le volant touche le sol on gagne un point
* voor fille à fille , kan je misschien zeggen fille contre fille , garcon contre garcon enz
* Il faut voir où est ton adversaire et frapper le volant de badminton par-dessus le filet dans un place ton adversaire n’est pas debout. Ainsi le badminton est un sport pendant lequel tu dois penser. => deze zin zou ik in het passief zetten, en voir vervangen door regarder. Il faut regarder où est son adversaire et frapper le volant de badminton par-dessus le filet dans une place où son adversaire n' arrive pas à retourner le volant. Alors le badminton est un sport pendant lequel on doit penser.
* J’espère que je peux vous apprendre => j'espère que j'ai pu vous apprendre

Het gebruik van die vous zie ik niet als een probleem, maar je gebruikt een eind verderop dan weer wel tu. Ik zou een keuze maken voor 1 van beide (of die tu omzetten in een passieve zin met on) en daarbij blijven, dus niet mengen. Persoonlijk zou ik de vous-vorm overal kiezen. Het is niet alleen beleefd, maar het is ook meervoud en je zou je kunnen indenken dat je dit eigenlijk presenteert voor een groep. Het klinkt naar mijn gevoel gewoon beter.

jeu double en jeu simple lijken mij ook niet verkeerd.

PS: mon amie, zelfs als het over een vriendin gaat omdat het woord amie met een klinker begint, dus ma amie 'bekt niet' in het Frans.

Hoop dat dit wat helpt.

Veranderd door dannypje, 30 januari 2013 - 22:36

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2013 - 13:32

Jaa heel erg bedankt! heb hem opnieuw geschreven.... hoop dat het nu wel klopt. En ik had nog een vraag... waarom is het son adversaire? want dat betekend toch zijn tegenstander terwijl ik jouw/uw tegenstander wil zeggen... of komt dat omdat het nu allemaal in de on-vorm staat?

Groetjes :)

Dit is wat ik nu heb:

Bonjour Madame,
Je m’appelle Inge, j’ai 18 ans et je joue au badminton. C’est pour cela que je choisis de vous raconter quelque chose sur le badminton. Je joue au badminton pendant 7 années maintenant dans une équipe sportive. C’est une équipe à 4 joueurs, moi-même, mon amie Emmely et deux garçons qui s’appellent Kas et Stijn.
Il n’est pas claire ce qui est l’origine du badminton, mais on pense que le badminton est d'orgine européenne. Les tableaux montrent que le sport était joué par les Anglais et les Français, en France le sport s’appelle Jeu de longue plume.
On joue le badminton avec une raquette de badminton et un volant de badminton. Avec la raquette on frappe le volant de badminton par-dessus le filet. Quand le volant de badminton devient le sol on gagne un point. Celui qui a 21 point tout d’abord est le gagnant du match.
Il y a trois différents formes de jeu, on connaît le jeu simple, le jeu double et le jeu double mixte. Dans le jeu simple, on joue fille contre fille ou garçon contre garçon. Dans le jeu double on joue avec 2 filles contre 2 filles ou 2 garçons contre 2 garçons et dans le jeu mixte on joue avec une fille et un garçon contre une autre fille et un autre garçon.
Le badminton est un sport d’observation et de la compétence. Il faut regarder où est son adversaire et frapper le volant de badminton par-dessus le filet dans une place son adversaire n' arrive pas à retourner le volant. Alors le badminton est un sport pendant lequel on doit penser.
J’espère que j’ai pu vous apprendre quelque chose sur le badminton et que vous avez apprécié. Merci beaucoup pour votre attention. Est-ce que vous avez des questions ?

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2013 - 18:55

Quand le volant de badminton devient le sol on gagne un point. Celui qui a 21 point tout d’abord est le gagnant du match.
=> Quand le volant de badminton touche le sol on gagne un point. Celui qui a 21 points tout d’abord est le gagnant du match.

Le badminton est un sport d’observation et de la compétence => Le badminton est un sport d’observation et de compétence (dus la weglaten)

dans une place son adversaire n' arrive pas à retourner le volant.=> dans une place d'ou son adversaire n' arrive pas à retourner le volant. (wel een accent op de u van d'ou zetten)

en inderdaad, die son adversaire is omdat men in de on-vorm spreekt: 'men' speelt tegen 'zijn' tegenstander
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2013 - 19:56

en inderdaad, die son adversaire is omdat men in de on-vorm spreekt: 'men' speelt tegen 'zijn' tegenstander

Oké, dan weet ik dat ook weer :)

Waarom moet je la bij la compétence weglaten? Het is toch een zn waarbij in Ne geen de/het, maar er is geen hoeveelheid voor ofzo...

Weer aangepast...

Bonjour Madame,
Je m’appelle Inge, j’ai 18 ans et je joue au badminton. C’est pour cela que je choisis de vous raconter quelque chose sur le badminton. Je joue au badminton pendant 7 années maintenant dans une équipe sportive. C’est une équipe à 4 joueurs, moi-même, mon amie Emmely et deux garçons qui s’appellent Kas et Stijn.
Il n’est pas claire ce qui est l’origine du badminton, mais on pense que le badminton est d'orgine européenne. Les tableaux montrent que le sport était joué par les Anglais et les Français, en France le sport s’appelle Jeu de longue plume.
On joue le badminton avec une raquette de badminton et un volant de badminton. Avec la raquette on frappe le volant de badminton par-dessus le filet. Quand le volant de badminton touche le sol on gagne un point. Celui qui a 21 points tout d’abord est le gagnant du match.
Il y a trois différents formes de jeu, on connaît le jeu simple, le jeu double et le jeu double mixte. Dans le jeu simple, on joue fille contre fille ou garçon contre garçon. Dans le jeu double on joue avec 2 filles contre 2 filles ou 2 garçons contre 2 garçons et dans le jeu mixte on joue avec une fille et un garçon contre une autre fille et un autre garçon.
Le badminton est un sport d’observation et de compétence. Il faut regarder où est son adversaire et frapper le volant de badminton par-dessus le filet dans une place d’où son adversaire n' arrive pas à retourner le volant. Alors le badminton est un sport pendant lequel on doit penser.
J’espère que j’ai pu vous apprendre quelque chose sur le badminton et que vous avez apprécié. Merci beaucoup pour votre attention. Est-ce que vous avez des questions ?

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2013 - 21:01

Oké, dan weet ik dat ook weer :)

Waarom moet je la bij la compétence weglaten? Het is toch een zn waarbij in Ne geen de/het, maar er is geen hoeveelheid voor ofzo...

zn= zelfstandig naamwoord ? maar er staat geen ne in die zin he ?
Edit: oeps Ne betekent Nederlands

Eerlijk, dit is 'op gevoel', maar wat wel zo is is dat je dan consequent moet zijn en ook bij observation een lidwoord moet zetten.

Dus "...est un sport de l'observation et de la competence" of "... est un sport d'observation et de competence"

Ik denk dat je bedoelt een 'observatiesport' en 'competentiesport'. Dan zou ik het zonder lidwoord schrijven.

Veranderd door dannypje, 01 februari 2013 - 21:03

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2013 - 11:36

Ja dat bedoel ik, sorry zal de volgende keer niet zoveel afkortingen gebruiken, dat maakt het verwarrend. Heel erg bedankt! :)

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2013 - 13:00

geen probleem. succes ermee :)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2013 - 13:38

• pendant 7 années --> depuis
  • ce qui est l’origine --> où se trouve l'origine
  • était joué -> était pratiqué
  • une place -> un endroit
  • apprendre -> enseigner
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2013 - 14:50

• pendant 7 années --> depuis
  • ce qui est l’origine --> où se trouve l'origine
  • était joué -> était pratiqué
  • une place -> un endroit
  • apprendre -> enseigner

Waarom moet het depuis zijn?
Want dat is toch meer vanaf? Terwijl pendant juist sinds is?

ce qui est l’origine --> où se trouve l'origine, waarom moet dit zo?

était joué en était pratiqué betekend toch gewoon hetzelfde? net zo als place en endroit en apprendre en enseigner? Of is er wel een echt verschil tussen deze termen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44853 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2013 - 17:41

Waarom moet het depuis zijn?
Want dat is toch meer vanaf? Terwijl pendant juist sinds is?

ce qui est l’origine --> où se trouve l'origine, waarom moet dit zo?

était joué en était pratiqué betekend toch gewoon hetzelfde? net zo als place en endroit en apprendre en enseigner? Of is er wel een echt verschil tussen deze termen?

[leraarmodus]
Pak er eens een fatsoenlijk woordenboek bij? :-k
Dan vind je het antwoord op bovenstaande vragen zonder er tien minuten aan aan het typen te zijn, en zonder een paar uur op een antwoord te hoeven wachten. En dan leer je ook zoiets even uit te zoeken als je geen forum en uren tijd ter beschikking hebt.
[/leraarmodus]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2013 - 15:19

[leraarmodus]
Pak er eens een fatsoenlijk woordenboek bij? :-k

[/leraarmodus]

Ik had er juist een woordenboek bij gepakt, maar toen snapte ik het niet meer. Omdat het daar allebei kan en dat heeft natuurlijk met de rest van de zin te maken, maar dat kon ik niet echt vinden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44853 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 15:40

Ik had er juist een woordenboek bij gepakt, maar toen snapte ik het niet meer. Omdat het daar allebei kan .....

nee, dat kan niet tenzij eht synoniemen zijn.

enseigner en apprendre moet je uit de in een woordenboek erbij gegeven voorbeeldzinnetjes minstens kunnen afleiden dat enseigner de betekenis "onderwijzen" heeft , en apprendre de betekenis "leren". Apprendre kan dan ook de betekenis "onderwijzen" krijgen, maar dan alleen als overgankelijke vorm, aan iemand iets leren. Dat moet je in een fatsoenlijk woordenboek (niet noodzakelijk een zakwoordenboekje) er zeker uit kunnen halen.

Tusen depuis en pendant is GEEN verwarring mogelijk. Een woordenboek dat tussen die twee betekenissen verwarring oproept of ze synoniem verklaart is alleen nog bruikbaar voor de vuurkorf.....

Dus heb je waarschijnlijk tot nu toe op school niet goed genoeg met een woordenboek leren omgaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2013 - 19:46

Aanvullende opmerking: het is handig om naast het woordenboek ook een overzicht van de Franse grammatica (en eventueel ook van de Franse woordenschat) te gebruiken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Also tagged with one or more of these keywords: frans

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures