RAAS-systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

RAAS-systeem

Vraag:

Bij een gezond persoon leidt een verlaging van de gemiddelde arteriële bloeddruk met 10% tot meerdere aanpassingen in de nierfunctie. Slechts 1 van onderstaande aanpassingen is in dit geval correct:

A) De filtratiedruk in de glomeruluscapillairen neemt met 10% af.

B) Het vas afferens vernauwt.

C) De renine-afgifte neemt af.

D) Het Na+ aanbod aan de proximale tubulus stijgt.


Het goede antwoord is C, maar ik begrijp niet helemaal waarom en vind geen van de andere antwoorden beter.

Ik dacht dat bij verminderende bloeddruk het RAAS-systeem actief wordt en dat daardoor de renine productie wordt verhoogd en daarnaast de natrium-absorpie toeneemt in distale tubulus (door aldosteron productie) --> osmolariteit bloed neemt toe --> ADH secretie stijgt --> bloeddruk stijgt.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat een procentuele arteriële verlaging van 10% te weinig is voor het RAAS-systeem om actie te ondernemen. Maar 'C' spreekt over een verlaging van de renine productie, dus ik heb het systeem nog niet door of er is iets anders niet correct... :-k
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: RAAS-systeem

Antwoord C is fout. Verminderde perfusie leidt inderdaad tot verhoogde afgifte van renine wat nota bene de bakermat is van je RAAS (vandaar de R in RAAS).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: RAAS-systeem

Ok, gelukkig, anders was het nachtwerk geworden om de essentie van het blok bij te werken! :lol:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer