DC motor sturing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

DC motor sturing

Beste

Voor een project maak ik gebruik van een 18 V - 5 A DC motor.

Het toerental wil ik regelen via PMW (pulsbreedtemodulering).

Volgens mijn begeleiders moet ik op zoek naar een motordrive die de motor aanstuurt.

Zoals ik het versta moet zo'n drive aangestuurd worden door een processor (PIC) .

Hoe weet ik welke pic ik best gebruik bij een bepaalde motorsturing?

(Ik heb eerst een ontwerp gemaakt met een zelf uitgebouwde H-brug en daarbij een processor voor de sturing, maar deze was te duur om te bouwen dus moest ik op zoek naar componenten die in stuk gekocht en vervangen zouden kunnen worden)

Dank bij voorbaat

Nick

Berichten: 12.262

Re: DC motor sturing

Het klinkt niet als iets waar je een bijzondere processor voor nodig hebt. Dan kom je al snel op de gemakkelijkst verkrijgbare cq programmeerbare types. 16F628, 16F677 zijn gangbare types die goedkoop per stuk te verkrijgen zijn.

Niet dat een meest basaal model als een 10F200 niet zal volstaan voor deze toepassing - het is gewoon handig te werken met een chip die een stuk meer kan dan wat je acuut nodig hebt, mocht je er nog functionaliteit aan willen toevoegen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DC motor sturing

Je zou je eerst moeten afvragen waarom je een pic wil gebruiken. Is dat een deel van de opdracht, of is het regelproces zo ingewikkeld dat het niet anders kan?

M.a.w., op grond van welke omstandigheden moet de motor gestuurd worden?

Berichten: 12.262

Re: DC motor sturing

Tja, vaak is het ook gewoon verrassend goedkoop :)

Als je een H brug op 2 einden wilt aansturen met discrete componenten, en geregeld pulsbreedte met een potmeter, dan ben je zo een stuk of 5 transistors verder. Paar weerstandjes erbij, condensatortje, etc.

In principe kun je die hele operatie ook doen met 1 PIC (met analoge ingang voor de potmeter), ik denk dat dat goedkoper en kleiner is dan de 'logische' oplossing ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: DC motor sturing

Je kan ook een vrij eenvoudige schakeling met een 555 chipje gebruiken. Niet voor niets een chipje dat al 42 jaar wordt geproduceerd. Meer functionaliteit toevoegen kan je natuurlijk niet in dit geval.

Een eindtrap heb je voor 5A 18V sowieso nodig.

Op internet zijn veel PWM schema's met een 555 te vinden, hier een voorbeeld met een BUZ11 power mosfet, die 30A 50V aankan als eindtrap.
ne555.jpg
ne555.jpg (48.96 KiB) 947 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: DC motor sturing

Dat die aanpakt werkt zal ik verder niet weerspreken. De vraag is meer of 2 diodes en 2 condensatoren plus die 555 minder kosten dan de simpelste pic... zeker als je moet kijken naar montagekosten en omvang op een printplaat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: DC motor sturing

Ik waag dat vooralsnog te betwijfelen, en zou eerst wel eens een compleet bouwgereed schema inclusief eindtrap voor een pic oplossing willen zien. Bij een pic heb je toch ook wat extra componenten nodig lijkt mij, in ieder geval die eindtrap.

De kosten van deze 555 oplossing zijn zeer laag, en de omvang is zeer gering. De eindtrap is het duurst, € 6,60 vooral door die schottky diode. Maar een eindtrap is bij een pic ook nodig. De 555 kost timer bijna niets (0,30) en de rest van de componenten € 2,40 waarvan € 1,50 voor de potmeter.

Maar waar het in de kern om gaat is of dat een pic gebruiken onderdeel van de opdracht was, en of dat er later meer complexe sturing gewenst is.

Reageer