Boorkop op motoras

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Boorkop op motoras

Hallo,

Ik zou een boorkop op de as van deze motor willen plaatsen.

http://www.fabrika.eu/catalog/product/v ... liveryTime

Weet iemand of dit mogelijk is? En hoe ik dit zou kunnen doen. De motor draait links en rechts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Boorkop op motoras

Vraag is of je daar echt wel wat aan hebt.

Het toerental van de motor ligt vast op 850rpm, voor automatenstaal hoort daar een boordiameter bij van ongeveer 12 mm. Bij kleinere boren draait de motor te langzaam en bij grotere boren te snel. Daarmaast heeft de motor een gering vermogen van ongeveer 180 Watt, en dat is te weinig voor boren van ongeveer 12 mm (althans in zachtere staalsoorten).

Bovendien zal er een verloopstuk gedraaid moeten worden. Bij mijn weten zijn er geen boorhouders met een recht gat van 14 mm. Wat er precies gedraaid zal moeten worden is afhankelijk van de boorkop. Meestal zit daar een standaard schoefdraad in, die op het verloopstuk zal moeten worden gemaakt. Niet moeilijk voor iemand met een goede draaibank, maar het moet wel gemaakt worden.

Berichten: 17

Re: Boorkop op motoras

Hallo,

De bedoeling is dat ik op de motor een stalen schuurborstel kan plaatsen die ik kan vervangen als hij versleten is.

De schuurborstel moet een binnenas ontbramen (diameter borstel 18mm). Dus ik dacht dacht dat de borstel niet zo sterk moest zijn omdat hij enkel mogelijke spanen moet verwijderen. Dus best een hulpstuk laten afdraaien. En misschien ook beter een zwaardere motor nemen of is dit vermogen genoeg om de binnenas te borstelen?

Is er geen manier hoe ik het benodigde vermogen kan berekenen?

Dus kan ik best een stuk laten afdraaien

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Boorkop op motoras

Als het om een schuurborstel gaat, dan kun je ook bekijken of dat perse via een boorkop moet.

Je kunt ook een tussenstuk (laten) maken waar je de borstel direct op monteert.

En wat nog simpeler is: neem gewoon een boormachine op een horizontale standaard.

Waarom kiezen voor exotische oplossingen als er standaard oplossingen voorhanden zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Boorkop op motoras

Helemaal eens met Klazon.

Direct verloopstuk voor de borstel is beter, eenvoudiger en goedkoper. Dan ding kan je ook zó maken dat de lengte en afstand tot de motor optimaal is voor dat uitborstelen (ontbramen doet een staalborstel niet goed).

Ik zou hiervoor ook liever een standaard machine gebruiken, maar is het bedoeld voor intensief gebruik (meerdere uren per dag) dan zijn standaard boormachines met koolborstels minder geschikt, die slijten dan te hard.

Reageer