Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Heren,

Ik heb tot nu toe aangenomen dat een groot hart juist positief is en gunstig voor de sport. Doordat het slagvolume groter wordt kan het hart meer bloed leveren aan het weefsel met dezelfde hartslag.

Hierdoor nam ik ook dat Clenbuterol een zeer positieve invloed heeft op het hart omdat deze de linker hartkamer vergroot. Bron: http://cardiovascres.oxfordjournals.org ... 1/115.full

Maar nu heb ik mij laten vertellen dat Clenbuterol niet gunstig is voor het hart en hartfalen kan veroorzaken, juist door de hartvergroting.

Discussievraag:

Is een groot hart gunstig voor de sport d.m.v. groot slagvolume en heeft Clenbuterol hier een positieve bijdrage aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

In datzelfde abstract hebben ze het over fysiologische veranderingen dus ik zou niet weten

waarom het zomaar hartfalen zou veroorzaken...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Hartfalen worden alleen veroorzaakt door verdikte spier wand. Daardoor neemt de spier de ruimte jn van de hartkamer en xo wordt het slagvolume kleiner.

Lijkt mij de enige mogelijkheid in dit geval.

Want als de hartkamer 26% zou toenemen wordt slagvolume alleen groter.

Dat kan ik niet terugvinden in het artikel. Gaat het om hartkamer of hartspier die groter wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Flashakablackmamba schreef: za 02 feb 2013, 10:42
Hartfalen worden alleen veroorzaakt door verdikte spier wand.
Hartfalen worden niet alleen door een verdikte spierwand veroorzaakt. Er is wel een verband tussen hartfalen en de (dis)functie van het hart; namelijk dat door hartfalen op den duur de capaciteit zal afnemen. Maar dit kan het gevolg zijn van een verminderde spierfunctie (bijvoorbeeld door myocardinfarct, myocarditis en ventriculaire hypertrofie (waar jij over spreekt), of een verminderde pompfunctie (hartklepinsufficiëntie etc.).

Niet alle hartfalen zijn dus te wijden aan ventriculaire hypertrofie, maar er zullen vaak wel hartfalen optreden als gevolg van ventriculaire hypertrofie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Leidt Clenbuterol tot ventriculaire hypertrofie of leidt Clenbuterol tot een vergrote hartkamer is dan de vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Flashakablackmamba schreef: za 02 feb 2013, 17:02
Leidt Clenbuterol tot ventriculaire hypertrofie of leidt Clenbuterol tot een vergrote hartkamer is dan de vraag?
De medische naam van een vergrote hartkamer/verdikte spierlaag is ventriculaire hypertrofie, dus die vraagstelling bevat nu eigenlijk twee dezelfde elementen. ;)

Ik wilde enkel aanhalen dat niet alle hartfalen standaard verbonden zijn aan ventriculaire hypertrofie, die suggestie wekte je door het zinnetje:

"Hartfalen worden alleen veroorzaakt door verdikte spier wand."
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

In ieder geval bedankt voor uw bijdrage.

Ik kan hier dus niet uitkomen omdat de ventriculaire hypertrofie 2 elementen bevat. Waarvan één positief is en de ander negatief.

Mijn persoonlijke vraag gaat eigenlijk naar welke van deze 2 elementen wordt beïnvloed door Clenbuterol.

Is er iemand die dit kan beantwoorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Flashakablackmamba schreef: za 02 feb 2013, 17:02
Leidt Clenbuterol tot ventriculaire hypertrofie of leidt Clenbuterol tot een vergrote hartkamer is dan de vraag?
Dat staat toch in dat artikel dat je zelf aanhaalde?

Verder volledig eens met cura dat hartfalen niet alleen op basis van hypertrofie plaatsvindt. Het hoeft zelfs niet eens primair cardiaal te zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Nee, ik weet nu niet welk element van ventriculaire hypertrofie plaatsvindt na gebruik van clenbuterol.

1.) Verdikking spier wand van hartkamer?

Of

2.) Vergroting volume hartkamer?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Dat staat er wél. De linker ventrikel werd gewogen en deze was 26% zwaarder dan de controlegroep.

Hoe wordt de ventrikel zwaarder als alléén het lumen groter wordt? Inderdaad, niet.

Daarnaast ben je erg onzorgvuldig met de terminologie; hypertrofie is toename in grootte van de cel (in dit geval myocyt) waardoor het orgaan ook groter wordt. Hoe groot het lumen (volume) is staat hier volledig los van.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Cardiale hypertrofie - Clenbuterol

Ja bedankt, terecht scherp opgemerkt.

Ik moet nog onderzoek doen naar de invloed van Clenbuterol op het lumen. En het effect op het lumen van aerobe training icm Clenbuterol.

Reageer