220/380 schakelaar op lastoestel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

220/380 schakelaar op lastoestel

Dag Knappe koppen,

Ik zit met het volgende. Van mijn vader heb ik een lastoestel gekregen dat 20 jaar oud is. Het toestel functioneert nog naar behoren. Het probleem is nu als volgt. Op het lastoestel zit een schakelaar die in drie standen te zetten is. stand 0,220,380. Het lastoestel is van het Merk : schweissmaster 200. De schakelaar staat in de stand 220 en werkt. Echter is de schakelaar stuk en kan niet meer omgezet worden naar 380. Toch wil ik deze stand gaan gebruiken. De schakelaar wil ik graag vervangen door een nieuwere versie.

Probleem 1:

De kabel van om het lastoestel aan te sluiten op 380 Volt is verdwenen.

Hoe sluit ik de 5 polige stekker aan zodat dit toestel gaat werken op 380 volt.

Probleem 2:

Hoe kom ik er achter hoe de travo aangesloten moet worden op 380 V. Deze informatie heb ik nog om de nieuwe schakelaar aan te sluiten.

Hartelijk dank alvast voor uw reacties.
Bijlagen
foto.pdf
(693.82 KiB) 258 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: 220/380 schakelaar op lastoestel

cyberfunke schreef: za 02 feb 2013, 17:58
Probleem 1:

De kabel van om het lastoestel aan te sluiten op 380 Volt is verdwenen.

Hoe sluit ik de 5 polige stekker aan zodat dit toestel gaat werken op 380 volt.
Heb hier niet veel ervaring mee.

Wel heb ik aantal keren krachtstroomstekkers van electrische pompen (electromotoren) aangesloten.

En zolang de nul en de aarde goed aangesloten zijn, zal bij (een een pomp tenminste) foutieve aansluiting van de fasen de pomp de andere kant op gaan draaien.

Ervaring met een lasapparaat heb ik verder niet. Maar bij mijn weten zou het niet uitmaken.

Correctie graag als ik het fout heb

Reageer