[biologie] genetica (kruisingen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

genetica (kruisingen)

hallo!

Ik was bezig met een oefening voor mijn biologie huiswerk, maar kwam vast te zitten bij een oefening.

Je kruist bruingele en witte cavia's. De nakomelingen (F1) worden verder onderling gekruist en men bekomt F2; 70 bruingele, 135 lichtgele en 65 witte dieren. Wat is het genotype van de P1 individuen?

Wat verwacht je van een kruising tussen een lichtgeen en een wit dier?

Dus ik kijk naar de F2 dieren, lichtgeel is 50%, wit is ong 25% en bruingeel ook 25%.

Maar je hebt toch geen gegevens over de genotypes? wat er nu dominant of recessief is?

Het is volgens mij een geval van codominantie, aangezien je bruingeel hebt, wat dus het gen voor bruin en geel is volgens mij, en lichtgeel, wat dus het gen voor wit en geel is.

Betekend dit dat bruin en geel codominant zijn, en wit en geel ook? dan is alles dominant??

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: genetica (kruisingen)

De fenotypes van de F2 heb je goed.

Nu ga je kijken hoe deze verdeling past in het kader van kruising van verschillende genotypes. Wat mij opvalt is dat 75% een gele kleur heeft (hetzij licht, hetzij bruin, waarvan het merendeel lichtgeel is), en 25% een witte kleur heeft.

Komt deze 75% om 25% verdeling je bekend voor? Welke genotypes zouden hierbij passen?

Nu ben je er nog niet helemaal, want je hebt 2 soorten geel. Codominantie kan niet want dan zou je niet 3 verschillende kleuren hebben. Waarschijnlijk is er dus sprake van intermediaire overerving.

Welke genotypes komen dan uiteindelijk overeen met welke fenotypes?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer