Springen naar inhoud

- - - - -

Tien problemen oplossen met één slimme ingreep

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2013 - 12:28

Tien problemen oplossen met één slimme ingreep. Dat gaat gebeuren in het park Lingezegen tussen Nijmegen en Arnhem. Een klein waterplantje speelt een centrale rol in het project.

Tien problemen:
  • Door klimaatverandering is er vaker hoog water in de rivieren
  • Door klimaatverandering zijn er langere en grotere droogtes
  • De CO2-uitstoot stijgt, terwijl Nederland heeft beloofd te minderen
  • Landbouwgronden hebben een nieuwe bestemming nodig
  • De wereldvoorraad fosfaat (een belangrijke meststof voor de landbouw) is bijna uitgeput
  • De Nederlandse bodem is overbemest met fosfaat, waardoor nieuwe natuur verruigt
  • Nieuwe, natte natuur levert vaak stinkende plassen vol blauwalg op
  • Fossiele brandstoffen worden schaars
  • De werkgelegenheid in Nederland moet omhoog
  • Overheden, diensten en natuurbeheerders werken op verschillende niveaus langs elkaar heen en tegen elkaar in

... één oplossing
Zet het waterplantje Azolla in. Vijftig miljoen jaar geleden wist het al zo veel CO2 vast te leggen dat het onze planeet naar een lange ijstijd bracht. CO2vast leggen doet het kroosvarentje nog steeds. Het groeit razendsnel in water met lekker veel fosfaat - water op voormalige landbouwgrond bijvoorbeeld. Zo is het mogelijk om binnendijks langdurig water op te slaan en dat zo schoon te maken dat het a) niet stinkt, b) geschikt wordt voor drinkwater en c) aantrekkelijke natte natuur oplevert. Door slimme sensoren en specifieke weersverwachtingen te gebruiken, haal je dit water weg uit je voorraadgebied voordat er hoogwater dreigt in de rivier. Dat kan dan weer in het bassin stromen.

Geplaatste afbeelding
Azolla

Ondertussen slaan Azolla en de andere waterplanten heel veel fosfaat op. Dat is terugwinbaar en levert flink geld op - plus werkgelegenheid. De biomassa die overblijft, is geschikt om lokaal energie op te wekken.

Bron / lees meer:
Universiteit Nijmegen: Azolla
Universiteit Nijmegen: fosfaatwinning in park Lingezegen
Universiteit Nijmegen: Prehistorisch plantje hoofdrol
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2013 - 13:09

... één oplossing
Zet het waterplantje Azolla in. Vijftig miljoen jaar geleden wist het al zo veel CO2 vast te leggen dat het onze planeet naar een lange ijstijd bracht.

Handig gepositioneerde zinnen... de vorige keer leverde het een ijstijd op, kan vast geen kwaad het nog een keer te proberen :D

Zo'n vaart zal het vast niet lopen - ben benieuwd of ze er economisch haalbaar fosfaat mee kunnen oogsten.
Victory through technology

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2013 - 14:32

Klinkt te mooi om echt waar te zijn, deze overenthousiaste berichtgeving van die universiteit. En dat is het waarschijnlijk ook.

Ik zie een plantje het probleem van langs elkaar heen werkende overheden niet oplossen. En ik zie niet dat het fossiele brandstoftekort weggewerkt wordt, tenzij de schaal wereldwijd en gigantisch wordt met de bijbehorende gevolgen. Ik zie de resterende biomassa niet bepaald CO2 neutraal verstookt worden. En geen woord over de biodiversiteit die - als dit in Nederland op grote schaal toegepast zou worden - er met tienduizenden hectare krooswaterlandschap behoorlijk onder zal gaan lijden.

Volgens Wikipedia kan dit plantje ongeveer 1,5 kg CO2 per m2 per jaar vastleggen. Nederland stoot per jaar ongeveer 210 miljoen ton CO2 uit, en wil 20-30% reduceren in 10-20 jaar (als dat inmiddels niet weer eens veranderd is). Alle uiterwaarden tezamen beslaan ongeveer 38.000 hectare. Planten we alles bomvol met dit kroos (en de bijbehorende symbiotische blauwalg), dan zou er dus ongeveer 570.000 ton CO2 per jaar kunnen worden vastgelegd. Dat is 0,3% van de uitstoot en, vermits het vastgelegd blijft en niet als dierenvoer of brandstof weer vrij komt, gefriemel in de marge.

En die ijstijd? Ach die komt er toch wel aan, ook zonder dit wonderplantje.

Desalniettemin een interessant onderzoek.

Veranderd door Michel Uphoff, 04 februari 2013 - 16:57

Motus inter corpora relativus tantum est.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2013 - 20:47

Dat ze het fossiele brandstoftekort zouden kunnen wegwerken, die bewering doen ze niet. Ze zijn gelukkig wat bescheidener: :D

De biomassa die overblijft, is geschikt om lokaal energie op te wekken.

Je berekening over het terugdringen van de CO2 uitstoot, daar ben ik het mee eens. Inderdaad ze zullen maar weinig kunnen bijdragen aan het verminderen van de Nederlandse CO2 uitstoot.

Nederland stoot per jaar ongeveer 210 miljoen ton CO2 uit, ...

Dat is schrikbarend veel. Evenveel massa als een volume water van circa 600 x 600 x 600 meter (lengte x breedte x hoogte). :(

Goed: aan de oplossing van twee van de tien problemen die ze noemen, kunnen ze maar een kleine bijdrage leveren. Maar toch, ze leveren een bijdrage, zij het een kleine. Blijft over die acht andere problemen, waar hun project een oplossing voor zou zijn.
Verborgen inhoud
Ze hebben hun project goed verkocht, is het ene argument niet doorslaggevend, dan zijn er nog vele andere. :D

Ik zou hun lijstje van tien problemen waaraan de oplossing ervan hun project een bijdrage levert, nog met twee kunnen aanvullen:
  • natuurbehoud, ruimte bieden aan (zeldzame) soorten planten en dieren
  • herstel van mooie natuur, als fiets- of wandelgebied.

Veranderd door confusie, 03 februari 2013 - 21:48

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2013 - 00:50

Er is een groot, eigenlijk enorm, verschil tussen het 'oplossen' van tien problemen en een waarschijnlijk minieme en discutabele bijdrage leveren aan verbetering van enkele van de genoemde problemen, en absoluut geen oplossing voor ten minste enkele van de tien genoemde.

Het bekt lekker, maar met droge ogen beweren dat men tien problemen 'oplost' vind ik eigenlijk niet kunnen voor een gerenommeerd wetenschappelijk instituut. Het lijkt soms wel of er heden ten dage geen persbericht de deur uit gaat zonder schromelijke overdrijvingen, ernstige oversimplificaties en soms zelfs blatante kul. Ik blijf het een verwerpelijke gewoonte vinden waaraan ik mij behoorlijk kan ergeren.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2013 - 01:52

Dat het qua klimaat er niet to doen is m.i. niet zo belangrijk. Het winnen van meststoffen heeft wel economisch nut, als je dat plantje rendabel kunt verwerken tot veevoer of compost.

Of je een ijstijd kunt voorkomen is een ander punt - ik mag hopen op lange termijn wel, dat is iets dat veel erger is dat het hele broeikasgedoe, en qua onverleefbaarheid amper te prefereren boven een behoorlijke inslag van een astroide. Eigenlijk zie ik daar het meeste nut van klimaatonderzoek in. Het klimaat nu willen veranderen ten koste van ee economische catasprophe is niet realistisch, maar als we er kennis uit halen die de volgende ijstijd kan temperen is het toch research dat het leven van miljarden kan redden op een zeker moment.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2013 - 13:03

Het winnen van meststoffen heeft wel economisch nut, als je dat plantje rendabel kunt verwerken tot veevoer of compost....is het toch research dat het leven van miljarden kan redden op een zeker moment.

Mee eens. Wat mij betreft had dat halleluja verhaaltje hiertoe beperkt mogen blijven.

Veranderd door Michel Uphoff, 04 februari 2013 - 13:04

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2013 - 22:26

... met droge ogen beweren dat men tien problemen 'oplost' vind ik eigenlijk niet kunnen voor een gerenommeerd wetenschappelijk instituut.

Ik merk ook dat persberichten nogal eens een te mooi beeld geven, daardoor de lezers op het verkeerde been zetten. Dat vind ik verwerpelijk. Kom ik zo'n persbericht tegen, dan plaats ik het niet. Maar in dit geval wil ik het opnemen voor de schrijvers van het persbericht. Ze hebben als taak eerlijke berichtgeving en vermoedelijk is het ook hun taak een persbericht zo te schrijven dat lezers verleid worden zich erin te verdiepen. Hun titel en inleiding "Tien problemen oplossen met één slimme ingreep", daar ligt de overdrijving toch wel dik bovenop. Die humor prikt de lezer gemakkelijk door denk ik, het verleidt verder te lezen, en dan mag het, vind ik.

De diepere informatie staat in de links onder het bericht. Ik had wat meer daarvan moeten overnemen, om zo een completer beeld te geven.

Maar het heeft wel gewerkt. We hebben een aardig begin van een discussie over dat plantje, over CO2 reductie en over fosfaat winning.

Veranderd door confusie, 04 februari 2013 - 22:28

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2013 - 23:15

Maar het heeft wel gewerkt.

Jazeker! :)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2013 - 02:05

Voor het doorplaatsen verder geen blaam hoor - het is wel overduidelijk dat het niet wordt gebracht als een daadwerkelijke oplossing voor alle wereldproblemen.

Natuurlijk zijn veel van die 10 punten nogal discutabel, al heeft het er zijdelinks wel mee te maken. Zaken als werkgelegenheid zijn zelfs wel wat komisch - ik zie 1 kerel op een superharvester zitten die in een baan van 50 meter breed tegelijk oogst om dat vervolgens in een composteervat te legen. Niet dat die man daarmee geen baan heeft, maar een grote deuk in het aantal werklozen zal het vast niet slaan.

Waarom landbouwgronden een nieuwe bestemming nodig hebben is me overigens een raadsel - in de regel zijn die bij uistekt geschikt voor, noem eens iets geks, landbouw :)

Aertsvijand

Aertsvijand

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2013 - 18:04

Ik wil ook even aanstippen dat dit de uitstoot van CO2 helemaal niet vermindert; het komt gewoon (tijdelijk - tenzij het de CO2 omzet) niet vrij in de atmosfeer. Het blijft een gevalletje gevolgen i.p.v. oorzaken aanpakken. Dat is natuurlijk nog altijd beter dan helemaal niets doen, maar wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."
- Gary Raser, LIMU

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures