[scheikunde] titratiecurve van een zwak zuur met een sterke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

titratiecurve van een zwak zuur met een sterke base

Hallo!

Ik heb een vraag over de titratiecurve van een zwak zuur en een sterke base.

De curve bij een sterk zuur en een sterke base stijgt steeds sneller, en na het equivalentiepunt stijgt die steeds trager.

De curve bij een zwak zuur en een sterke base echter, stijgt eerst traag, dan steeds sneller, en na het equivalentiepunt weer steeds trager.

Het eerste deel van beide curven is dus verschillend.

Waarom?

Ik weet dat de grafiek voor het EP bepaalt wordt door het zwak zuur en zijn geconjugeerde base, maar ik snap niet waarom dat de grafiek verandert. Is het omdat deze stoffen samen een buffer vormen?

Help?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: titratiecurve van een zwak zuur met een sterke base

De curve bij een sterk zuur en een sterke base stijgt steeds sneller, en na het equivalentiepunt stijgt die steeds trager.
Dit geldt ook voor een titratie van een zwak zuur met een sterke base. Google anders eens op afbeelding van titratiekromme.

Wat wel anders is bij een zwak zuur is dat door de gedeeltelijke ionisatie de pH in het begin hoger ligt en het vlakke stuk van de kromme daardoor ook hoger komt te liggen.

En door de bufferende werking wordt de bocht van de kromme iets afgevlakt.

Voor beide geldt dat het buigpunt het equivalentiepunt is.

Berichten: 10

Re: titratiecurve van een zwak zuur met een sterke base

Het equivalentiepunt bij een titratie met een zwak zuur en een sterke base heeft een hogere pH-waarde dan het EP bij een titratie met een sterk zuur en een sterk base. Dit komt doordat de geconjugeerde base nog aanwezig is als alle zuur is gereageerd met de sterke base. De geconjugeerde base reageert dan weer op zijn beurt met water waarbij dan OH-ontstaat.

Je zou dus de pH-waarde van het EP kunnen berekenen door het volgende op te lossen:

[OH-] x [HZ] / [Z-] = Kb

Hieruit kun je dus de concentratie van OH- berekenen en dus ook de pOH-waarde (met de formule -log ([OH-])), en hieruit volgt dus pH = 14-pOH

Reageer