Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Dag, ik ben Evrim, 17 jaar, ik wil meer weten over de wetenschappers hoe hun leven er uit zag, mijn vraag hier over is

Waren of zijn er bekende wetenschappers die dag en nacht werkten voor de nieuwe experimenten en zijn leven gewijd voor de de wetenschap? Of zijn er wetenschappers die alleen maar bepaalde tijden maar werken?

Alvast bedankt :)

Vriendelijk groeten,

Evrim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Opmerking moderator

Verplaatst uit psychologie en sociologie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Marie Curie is een bekende dame die waarschijnlijk wel in jouw plaatje past van 'leven wijden aan de wetenschap'. Haar as schijnt nog steeds radioactief te zijn...

Maar het gros van de mensen die in 'de wetenschap werken' hebben normale werktijden hoor. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Ger schreef: di 05 feb 2013, 12:23
Haar as schijnt nog steeds radioactief te zijn...


Lijkt me sterk, aangezien ze is begraven. Ze is daarna (in 1995) samen met haar man bijgezet in het Panthéon in Parijs.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Heb het nog eens nagekeken; zoiets zuig ik over het algemeen niet uit mijn duim. :)

In het blad Historia nr 4 2012 staat als afsluiter over Marie Curie:
Marie werd bijgezet in het familiegraf. In 1995 kreeg haar as een eervolle plek in het Panthéon in Parijs. De as was nog steeds radioactief.
.

Hier vind ik ook nog een opmerking over haar crematie, al durf ik niets te zeggen over de betrouwbaarheid van die site.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Hier staat anders dat ze is begraven en dat haar 'remains' (overblijfselen) zijn bijgezet in het Panthéon. Anders zou er toch wel 'ashes' hebben gestaan? En ik neem aan dat het American Institute of Physics toch wel het verschil weet.
marie curie.png
marie curie.png (275.21 KiB) 627 keer bekeken
Op een andere pagina van deze site staat letterlijk dat ze tweemaal is begraven:

CURIE WAS BURIED TWICE On July 6, 1934, she was interred in the same cemetery in Sceaux where her in-laws and Pierre lay. Over 60 years later the remains of Pierre and Marie Curie were re-interred in France's national mausoleum, the Panthéon, in Paris.
En op de foto zijn duidelijk twee kisten, niet urnen te zien.
Naamloos.png
Naamloos.png (193.87 KiB) 627 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Vaag. Niet dat ik per se gelijk wil hebben hoor (ik ben geen expert in "Curielogie" ;) ), maar er is blijkbaar in diverse bronnen tegenstrijdigheid over wat er met haar lichaam is gebeurd na haar overlijden...

Nu weet ik dat de Historia altijd vertalingen zijn uit het Deens (waar de hoofdredactie is gevestigd), dus misschien dat er in die vertaling eigenlijk 'haar resten' in plaats van 'haar as' had moeten staan?

Maar goed, dat is allemaal misschien een beetje te off topic voor de vraag van Ewrim.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Ewrim, je zou wel naar de hierboven door mij aangehaalde site kunnen gaan. Daar staat heel veel over het leven van een aantal wetenschappers. Op deze pagina kun je een keuze maken tussen verschillende wetenschappers.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Hebben de wetenschappers hun leven gewijd aan de wetenschap?

Fijne dag iedereen, ik ben u allemaal zeer dankbaar, dank u wel :)

Met vriendelijke groet,

Ewrim

Reageer