Vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Vitamine C

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een praktische opdracht voor scheikunde en ik ga onderzoeken wat voor invloed licht en warmte hebben op de vitamine C concentratie.

Nu heb ik gevonden dat deze factoren ervoor zorgen dat de vitamine C concentratie minder wordt. Maar waarom? Weten jullie wat er gebeurd met de vitamine C en waarom? Ik zat zelf te denken aan het botsende-deeltjes-model net als bij enzymen (bij een hogere temperatuur gaan de deeltjes heftiger bewegen en blijven de moleculen niet meer intact). Weten jullie een paar sites waar ik hierover informatie kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Je schrijft over de "vitamine-c concentratie", welke concentratie heb je? En wat zit er nog meer in? En wat doe je met dat licht en warmte? Hoeveel? Schijn je er met een sterke laser op? Verhit je het in een vlam, of kook je een oplossing? Ik denk dat je nu nog een beetje te algemeen bent! Er zal voor de concentratie aan vitamine c in een tabletje niet veel veranderen, maar in een glas sinaasappelsap kan dat een heel ander verhaal zijn.

Berichten: 7

Re: Vitamine C

Ik heb vanwege de tijd (max 20 uur) de invloed van warmte geschrapt. Mijn hoofdvaag is wat is de invloed van licht op de vitamine C concentratie?

Mijn deelvragen zijn:
  • Wat is vitamine C?
  • Hoe bepaal je de vitamine C concentratie?
  • Welke vitamine C oplossingen ga ik gebruiken?
  • Wat is het eindpunt van de titratie?
  • Onder welke condities bewaar ik de oplossingen met vitamine C?
  • Is er verschil in concentratieverandering over de tijd als de vitamine C in een zuurdere vloeistof (dan water) is opgelost?
  • Is er verschil in concentratieverandering over de tijd als de oplossing met vitamine C niet aan licht wordt blootgesteld?
  • Is er een verschil in concentratieverandering over de tijd als een oplossing bij t=0 minder vitamine C bevat?
  • Wat is de blanco proef?
  • Ik bewaar 200 mL van water met een vitamine C bruistablet in het donker en in het licht (apparte erlenmeyer). Dit doe ik ook met sinaasappelsap en een bruistablet in sinaasappelsap. Zo kijk ik naar de invloed van licht, de invloed van de zuurgraat van de oplossing en de invloed van de beginconcentratie. Alle concentraties heb ik al berekend. Zijn er nog informatieve sites voor mijn achtergrondinformatie? Of heeft u nog tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Vitamine C

Ascorbinezuur in oplossing fotolyseert onder invloed van UV-B.

Berichten: 7

Re: Vitamine C

Oke dankjewel!

Berichten: 493

Re: Vitamine C

Blanco proef. Is een uitvoering van de proef zonder het monster. (vitamine C)

Berichten: 7

Re: Vitamine C

Mijn blanco proef is de vitamine C concentratie ook bepalen als deze in het donker heeft gestaan...

Maar ik heb twee manieren gevonden om de vitamine C concentratie te bepalen... DCPIP (http://www.bioplek.org/techniekkaartenb ... minec.html) en kaliumjodaat-oplossing (http://www.bioplek.org/techniekkaartenb ... minec.html) bij DCPIP is het duidelijk hoe ik de concentratie moet berekenen, maar bij kaliumjodaat-oplossing staat er geen voorbeeldberekening... Weten jullie hoe je de concentratie kan berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vitamine C

Je begint altijd met het uitschrijven van de reactievergelijkingen.

Berichten: 7

Re: Vitamine C

Ik heb het al opgelost met het maken van een ijklijn (bekende concentraties tegenover mL kaliumjodaatoplossing)..

Reageer