[scheikunde] invloed op evenwichtsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

invloed op evenwichtsreactie

Ik heb het volgende evenwicht:

Cu2+ (aq) + 4 Cl- (aq) <----> CuCl42- (aq)

Ik snap het idee van evenwichtsreacties, ik ben alleen niet helemaal zeker wat er zal gebeuren bij de volgende toevoegingen:

- toevoegen van natronloog.

Ik denk dat de reactie sterker naar rechts zal verlopen. Dit komt omdat natronloog een base is, en de chloride-ionen, aan de linkerkant ook. Hierdoor zal er een sterkere reactie naar rechts gaan verlopen. (??)

- toevoegen van zilvernitraat.

Ik zou niet weten wat hier zal gebeuren? Geen van de stoffen die in het zilvernitraat zitten komen ook in de evenwichtsreactie voor. Gebeurt er niets?

- toevoegen van vast natriumchloride.

Algemeen geldt dat wanneer je de concentratie van een stof links verhoogt, de reactie sterker naar rechts zal verlopen. Ik heb wel geleerd om alleen te rekenen met (aq) of (g). Gebeurt er dan niks bij het toevoegen van natriumchloride (s), of heeft dit wel invloed?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: invloed op evenwichtsreactie

degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 21:16
Dit komt omdat natronloog een base is, en de chloride-ionen, aan de linkerkant ook.
sinds wanneer neemt Cl-ionen H+op?
degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 21:16
- toevoegen van zilvernitraat.

Ik zou niet weten wat hier zal gebeuren? Geen van de stoffen die in het zilvernitraat zitten komen ook in de evenwichtsreactie voor. Gebeurt er niets?
Wat doet Ag+met Cl-

Berichten: 10

Re: invloed op evenwichtsreactie

degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 21:16
- toevoegen van vast natriumchloride.

Algemeen geldt dat wanneer je de concentratie van een stof links verhoogt, de reactie sterker naar rechts zal verlopen. Ik heb wel geleerd om alleen te rekenen met (aq) of (g). Gebeurt er dan niks bij het toevoegen van natriumchloride (s), of heeft dit wel invloed?
Als je vast natriumchloride oplost dan zal dit ioniseren tot Na+ (aq) en Cl- (aq). Dit zal dus wel invloed hebben doordat de concentratie van het chloride zal veranderen (te beredeneren met een concentratiebreuk).
degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 21:16
- toevoegen van natronloog.

Ik denk dat de reactie sterker naar rechts zal verlopen. Dit komt omdat natronloog een base is, en de chloride-ionen, aan de linkerkant ook. Hierdoor zal er een sterkere reactie naar rechts gaan verlopen. (??)


Wat doet Cu2+ met OH-??

Berichten: 59

Re: invloed op evenwichtsreactie

ik denk dat Cu2+ en OH-een zout zullen vormen: Cu(OH)2

Hierdoor zal de concentratie Cu2+ afnemen, waardoor de reactie sterker naar links zal verlopen.. (?)

Berichten: 10

Re: invloed op evenwichtsreactie

degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 21:50
ik denk dat Cu2+ en OH-een zout zullen vormen: Cu(OH)2
Precies (dit kan je altijd nog controleren in tabel 45A van je Binas). Wat zal dit vervolgens voor invloed hebben op het evenwicht?

Berichten: 59

Re: invloed op evenwichtsreactie

Hierdoor zal de concentratie Cu2+ afnemen, waardoor de reactie sterker naar links zal verlopen. Duidelijk! :)

Nu zit ik alleen nog met het zilvernitraat, ik kan wel een gokje wagen:

- Ag(NO3) --> Ag++ NO3-

Het nitraat zal goed oplossen met het koper, waardoor Kopernitraat ontstaat. Dit zal ervoor zorgen dat de concentratie koper afneemt, waardoor de reactie sterker naar links zal verlopen.

Berichten: 10

Re: invloed op evenwichtsreactie

degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 22:15
Nu zit ik alleen nog met het zilvernitraat, ik kan wel een gokje wagen:

- Ag(NO3) --> Ag++ NO3-

Het nitraat zal goed oplossen met het koper, waardoor Kopernitraat ontstaat. Dit zal ervoor zorgen dat de concentratie koper afneemt, waardoor de reactie sterker naar links zal verlopen.
Mooi dat je het eerste snapt, maar als je kijkt in tabel 45A van je binas dan zul je zien dat je laatst gegeven reactie niet zal plaatsvinden.

Wat misschien nuttig zal zijn bij zoutreacties is dit:

Noteer eerst wat er aanwezig is en noteer wat je toevoegt. Zo kun je direct zien wat mogelijk kan en zal reageren (altijd te controleren in tabel 45A). Vervolgens kun je noteren wat er na reactie allemaal aanwezig is en wat er in overmaat is (als dat duidelijk is). Op deze manier hou je overzicht in de stoffen en reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: invloed op evenwichtsreactie

degrootte1 schreef: di 05 feb 2013, 22:15
Het nitraat zal goed oplossen met het koper, waardoor Kopernitraat ontstaat.
goed oplossen en er ontstaat een neerslag?
A V schreef: di 05 feb 2013, 21:25
Wat doet Ag+met Cl-

Berichten: 59

Re: invloed op evenwichtsreactie

Ag+zal slecht oplossen met Cl-

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: invloed op evenwichtsreactie

juist en wat zou er gebeuren als 2 ionen slecht oplosbaar zijn met elkaar in water.

Wat zou er gebeuren als je zou proberen het zout AgCl op te lossen?

Reageer