[scheikunde] Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Hallo,

ik moet voor school een praktische opdracht doen waar ik een werkplan moet maken om het carbonaatgehalte in een rennie-tablet te bepalen. Helaas ben ik niet goed in scheikunde en heb ik geen idee hoe ik dit moet doen.

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt en vond wel de zelfde proefjes, maar omdat ik zo'n beginner ben in scheikunde kan ik hier geen touw aan vast knopen. :?

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand het stap voor stap simpel zou kunnen uitleggen :?:

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Waar loop je precies op vast / wát snap je niet?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

We hebben nooit geleerd hoe je kan aantonen hoeveel iets ergens in zit. Dus we moeten een proefje beschrijven hoe je het carbonaatgehalte in Rennie's aantoont

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

als je dit forum doorzoekt met het zoekwoord renniedan krijg je al zeker 20 topics over proefjes met rennies.

Ik zou zeggen, blader daar eens door of je iets tegenkomt dat je zou kunnen helpen.

Blijf je na de bladeractie met gerichtere vragen zitten, kom dan hier terug en dan kun je ook vast gericht geholpen worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Ik doe samen met hem deze opdracht en ik ben ook geen ster in scheikunde. Maar is dit werkplan denken jullie goed, of zou er nog iets aan verbeterd kunnen worden?

- Een rennie (1 gram) oplossen in water

- Hier 20ml 1M zoutzuur aan toevoegen

- Ontstane gas opvangen m.b.v. een maatcilinder gevuld met water, op z'n kop in een maatbeker met water te zetten. Via een buisje het gas naar de maatcilinder te geleiden. (Is voor een andere proef)

- En dan aantonen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Als jullie dat samen doen dan is dat al een heel aardig ruw plan, alleen de laatste stap, "aantonen" is niet voldoende.
carbonaatgehalte in een rennie-tablet te bepalen
betekent meten en vervolgens met behulp van je meetgegevens berekenen

Gehalte is een ander woord voor concentratie, iets per iets. 1 iets meten is dan niet genoeg.

Kortom, de grote lijn die je hierboven uitzette moet je nu eens gaan verfijnen.

Dat zou je kunnen doen door je proef in een gedachtenfilmpje af te spelen, en élk actietje dat je daarbij uitgevoerd "ziet" worden, tot en met de uitslag, te omschrijven.

Je maakt een lijst met benodigdheden, een schets van je opstelling (hoe dacht je dat gas op te vangen?) en vervolgens een stappenplan dat desnoods een brugklasser zou kunnen uitvoeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Jan van de Velde schreef: wo 06 feb 2013, 16:31
Als jullie dat samen doen dan is dat al een heel aardig ruw plan, alleen de laatste stap, "aantonen" is niet voldoende.

betekent meten en vervolgens met behulp van je meetgegevens berekenen

Gehalte is een ander woord voor concentratie, iets per iets. 1 iets meten is dan niet genoeg.

Kortom, de grote lijn die je hierboven uitzette moet je nu eens gaan verfijnen.

Dat zou je kunnen doen door je proef in een gedachtenfilmpje af te spelen, en élk actietje dat je daarbij uitgevoerd "ziet" worden, tot en met de uitslag, te omschrijven.

Je maakt een lijst met benodigdheden, een schets van je opstelling (hoe dacht je dat gas op te vangen?) en vervolgens een stappenplan dat desnoods een brugklasser zou kunnen uitvoeren.
oke heel bedankt ! Maar in grote lijnen is de proef die Robin beschreef dus 'goed' en werkt het als het goed is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Als je weet hoe je de hoeveelheid gas die je opvangt omzet naar een hoeveelheid carbonaat, ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Carbonaatgehalte bepalen in Rennies

Je kan beter titreren met zuur denk ik, dat is veel nauwkeuriger.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer