Hyperactief spinnetje?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 589

Hyperactief spinnetje?

Ik zag net een spin langs de muur lopen... toen sloeg ik erop. Toen ik m op de grond zag liggen zag ik dat zn kop eraf was, maar toch bewogen zn poten nog! Hoe kan da?? en hoelang duurt het nog voordat dat stopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Hyperactief spinnetje?

:?: Moordenaar ! :shock:

(Geen idee, het schijnt dat een kip zonder kop ook nog wel doorrent)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hyperactief spinnetje?

Volgens mij komt dat omdat als de hersenen uitvallen (het hoofd is er natuurlijk af) en dan denken de zenuwen en spieren dat ze signalen doorkrijgen van de hersenen, dus doen ze gewoon wat ze moeten doen: die "signalen" uitwerken tot bewegingen.

PS. hoe krijg jij die spetters nou van de muur?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Hyperactief spinnetje?

Van kakkerlaken is bekent dat ze wel een week lang kunnen doorleven zonder koppie, dat ze uiteindelijk overlijden van de honger. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hyperactief spinnetje?

Van kakkerlaken is bekent dat ze wel een week lang kunnen doorleven zonder koppie,  dat ze uiteindelijk overlijden van de honger. :shock:


Dan hebben die misschien niet zoveel hersens, zodat de spieren het niet merken.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hyperactief spinnetje?

Syd schreef:Volgens mij komt dat omdat als de hersenen uitvallen (het hoofd is er natuurlijk af) en dan denken de zenuwen en spieren dat ze signalen doorkrijgen van de hersenen, dus doen ze gewoon wat ze moeten doen: die "signalen" uitwerken tot bewegingen.

PS. hoe krijg jij die spetters nou van de muur?
Inderdaad, dit gebeurt bij de meesten insecten en zoogdieren (zoals wormen en kakkerlakken), maar helaas, de spin valt daar niet onder. Wat de spin meemaakte waren gewoon wat nare "na-stuiptrekkingen" het komt omdat er nog steeds chemische stoffen in het overgebleven lichaam zitten, de spieren reageren daar gewoon op, het is een natuurlijke reactie. Het kan heel lang duren voordat die "stuiptrekkingen" stoppen (dit gebeurt gebeurt trouwens ook bij mensen).
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Hyperactief spinnetje?

PS. hoe krijg jij die spetters nou van de muur?
Nou, het is een ruwe stenen muur dus die vlek is niet eens terug te vinden.

Trouwens, na iets meer dan 8 minuten stopte het spinnetje. Hij was vast moe ofzo :?: want telkens stopte ie en dan raakte ik um aan en dan ging ie weer door.

Ik heb dit ook wel eens met een vlinder meegemaakt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Hyperactief spinnetje?

Ik heb dit ook wel eens met een vlinder meegemaakt   :shock:
Wat had die vlinder je misdaan? Heeft hij je aangevallen ofwat?
You can't predict a fool's behaviour

Reageer