Springen naar inhoud

desktop pc start niet meer op

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 14:45

Hoi,

Intussen een dringender en plotser probleem tegengekomen. Onze desktop pc start niet meer op. Na de behuizing eraf te hebben gevezen, zien we wel dat we een groen lampje hebben dat brandt wanneer de pc aan zijn voeding is gekoppeld.

Echter, op de start-knop drukken doet helemaal niets. Geen fans, niets. Tips?

Alvast bedankt!

EDIT: na verdere ontmanteling zien we dat de power-knop vier kabeltjes heeft: twee witte, een rode en een blauwe. Er zit een lampje in de aan-knop, maar ik weet niet of er aparte draden daarvoor dienen?

Kunnen we er twee draden van doorverbinden of brengt dit geen soelaas?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 14:50

EDIT2: twee kabeltjes lopen naar het moederbord.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2013 - 14:54

En de andere 2?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 15:20

Overzicht:

Op de voorkant van de pc zijn er twee knoppen, een back-up knop en een power-knop.

Van de power-knop vertrekken er twee paar draden (rood en wit) ; (blauw en wit).
Van de back-up-knop vertrekt één paar draden (rood en wit).

Voorkant pc:
voorkant1.jpg

Detail van de power-knop:

schakelaar.JPG

Vervolgens zien we dat het paar draden van de back-up knop (rood en wit) naar boven loopt, net als het paar blauw en wit van de power-knop.

Dat ziet er zo uit:

boven.JPG
boven2.JPG

Daar bovenaan zit een knop met copy, ik vermoed dat die te maken heeft met die back-upknop.

Het laatste paar draden (rood en wit) van de power-knop loopt naar het moederbord.
moederbord.JPG

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 15:34

Echter, op de start-knop drukken doet helemaal niets. Geen fans, niets. Tips?

Gezien je net van plan was om je PC te herformateren, is het misschien interessant om te zeggen wat je gedaan hebt net voor de startknop niet meer werkte?

Indien niet, alles loskoppelen van het moederbord (goed labelen) en kijken of de fans opstarten. Als de fans ook niet starten, eens je knop bestuderen. Als er niets mis is met de knop, heb je een groot probleem...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 15:35

Nee, dit is de desktop-pc, die andere was een laptop, staat helemaal los van elkaar.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5393 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 17:00

Rood-wit is het aderpaar dat je nodig hebt om de pc te starten. Dat gaat via het moederbord.
Andere aderpaar is voor het ledje.

230 volt kabel losmaken, stekkertje van rood-wit even lostrekken (en goed onthouden/opschrijven over welke twee pennen het zat). Stekker in 230 terug doen, en met een kleine schroevendraaier even de twee pennen waar dat stekkertje over zat met elkaar verbinden. Start de computer dan niet op (m.a.w. hij doet niets, geen fan gaat draaien, je hoort de harddisk niet opspinnen, beeld blijft volkomen zwart), twee mogelijkheden: Voeding defect, of moederbord defect. Kan je het beste testen met een geleende voeding of even langs een pc-boer gaan. om te laten testen.

Start de computer wel, dan schakelaartje vervangen. En die computer van binnen liefst met wat perslucht schoonblazen, het CPU koelblok zit zo te zien helemaal dicht met stof. Mogelijk is dit ook de oorzaak, oververhitting is niet uitgesloten.
Motus inter corpora relativus tantum est.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 18:14

Bedankt voor je nuttige reactie, Michel!

Doorverbinden heeft niets opgeleverd; anderzijds brandt het groene lampje wel vaanf het ogenblik de 230V is aangesloten.

Betekent dit dan
- schakelaar is niet de oorzaak
- voeding is niet de oorzaak

--> moederbord is stuk?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 06 februari 2013 - 18:32

Kan je meten of de spanning ook op het moederbord aankomt?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2013 - 18:59

Ik heb er geen verstand van hoor, maar zou er ergens in de voeding of op het moederboard een zekering stuk kunnen zijn?
Hydrogen economy is a Hype.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5393 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 19:22

Dat groene lampje, zit dat op het moederbord zelf, of bedoel je daarmee het powerledje van de kast?

Heb je een multimeter? Zo ja kijk an eens op die losse Molex stekker (wit met vier busjes erin) wat je meet tussen zwart en rood en zwart en geel. Je zou 5 (rood) en 12 volt (geel) moeten tegenkomen, zwart is de nul.
Heb je zo'n meter niet, dan is het helaas te vroeg geconcludeerd dat het moederbord overleden is. Er kan een voedingslijn (er zijn er meer) van de voeding defect zijn, en er kan kortsluiting/overbelasting zijn waardoor de voeding afslaat (zo'n beveiliging zit in iedere pc-voeding).

Ik weet niet hoe handig je bent, maar wat ik in dit soort situaties altijd doe is: Tijdelijk een ander voeding er op zetten. Werkt de pc dan weet je genoeg. Werkt hij niet dan wordt het nazien of er een onderdeel sluiting maakt of de voeding overbelast. Dan volg ik deze werkwijze:

Alle snoertjes van het moederbord loshalen, echt alles (en dus eerst even goed merken wat waar zat).
Dan alleen de hoofdvoedingskabel (die brede stekker) en de hulpvoedingskabel (meestal 4 pennen) op het moederbord prikken. Geen muis, geen toetsenbord, alleen een monitor aansluiten. Vervolgends de twee pennen die ik eerder noemde verbinden.

Heb je beeld dan een voor een de andere onderdelen aansluiten (telkens eerst de pc uit!) te beginnen met de snoertjes van de ventilatoren totdat je de patiënt te pakken hebt.

Maar werkt ook een minimaal aangesloten moederbord niet, dan is het moederbord óf de cpu naar de virtuele bittenhemel (soms zelfs beide), en meestal is dat een mooi moment een nieuwe aan te schaffen.

Dus kan je een voeding lenen: Doen!
Anders er even mee naar een pc-boer die wil vast wel even kijken of het ding het met een testvoeding doet.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5393 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 19:27

Ik heb er geen verstand van hoor, maar zou er ergens in de voeding of op het moederboard een zekering stuk kunnen zijn?

Logische vraag.

Op het moederbord zitten tegenwoordig geen zekeringen meer. Er is wel vaak een vorm van overspanningsbeveiliging op een moederbord, maar die is alleen om brand enzo te voorkomen. Is dat ding door, dan is er een reden voor en wordt het een nieuw moederbord want vrijwel niet te vervangen.

In de voeding zit meestal ook een zekering. Zelden brandt zo'n ding door en dan is er ook geen brandend groen lampje meer. En áls hij doorbrandt, dan is er altijd een goede reden voor, die je eerst zal moeten vinden.

Veranderd door Michel Uphoff, 06 februari 2013 - 23:17

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 21:06

Ik heb geen testvoeding liggen, wel een oude pc, maar die lijkt niet met hetzelfde aantal kabeltjes vast te zitten op het moederbord.

Ik heb een multimeter, en ik heb gemeten bij een werkende desktop en bij de desktop die is gesneuveld.

Bij beiden meet ik een variërende weerstand (vermoedelijk door het niet stabiel houden van de meetstekkertjes), maar ik meet in beide gevallen ook geen spanning. Ik heb de zwarte op COM gezet, en de rode op de V/omega/A-aansluiting.
De stand heb ik op 20 gezet in DCV.
Dan meetstekkertjes geplaatst over de 2 linkse uit de molex en de twee rechtse uit de molex. Dus zwart-geel en zwart-rood.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5393 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2013 - 22:12

Dat is correct gedaan, maar mogelijk staat de voeding niet aan of is afgeslagen.

Er is een manier om de voeding volledig te testen, maar dan moeten alle voedingskabels tussen de psu en het moederbord en de harddisks, cd-speler et cetera losgehaald worden. Minder moeilijk dan het lijkt, niets van de voeding is meer aangesloten.

Heb je dat gedaan, dan moet je twee aansluitingen van de psu met elkaar verbinden om zo de 'aan knop' te simuleren. Het gaat om groen-zwart. Pen 4 dus, en een gnd pin.

psushort2.jpg
psushort1.jpg

Vervolgens kan je met de multimeter nagaan of de volgende spanningen aanwezig zijn:

connector.jpg

Succes!

Veranderd door Michel Uphoff, 06 februari 2013 - 22:39

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2013 - 02:07

Of die test zal slagen is nog maar zeer te bezien.

Je kunt de power-on en power-good signalen geven middels een draadbrugje zoals aangegeven, maar er zijn genoeg voedingen die een minimale belasting nodig hebben om te kunnen werken.

Gezien sluiten van de connector op het moederbord met een schroevendraaiertje oid geen soelaas biedt denk ik niet dat het aan de schakelaar zelf zal liggen. Gezien het ledje wel brandt zal de voeding ook niet compleet defect zijn, de 5v standby spanning is er blijkbaar wel - in de voeding zelf zit vaak wel een zekering, maar als die doorgeslagen is heb je ook de standby spanning niet meer.

Meten over een ongebruikte molex waar je evt een extra harddrive aan kunt hangen heeft niet zoveel zin - die krijgen pas spanning als de voeding volledig start en zowel power-on als power-good herkent. Op dat moment zullen ook de fans, harddisks, etc beginnen te draaien.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures