Springen naar inhoud

Brandpuntsafstand van negatieve lens

• Log in om te kunnen reageren

Maikelvb

Maikelvb

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2013 - 17:56

Hoi,

Voor een practicum natuurkunde heb ik de brandpuntafstand van een positieve en negatieve lens moeten meten/berekenen. Voor de positieve lens ging dit allemaal makkelijk. Maar nu moest ik voor het meten van de brandpuntsafstand van een negatieve lens de volgende opstelling gebruiken:

Geplaatste afbeelding

De brandpuntsafstand van de positieve lens had ik dus al gevonden en dit was 10 cm.
Voor de rest heb ik de volgende metingen moeten doen:

Geplaatste afbeelding

Voor de rest heb ik deze tip nog gekregen die in de opdracht stond:

De negatieve lens maakt een virtueel beeld van het voorwerp. Dit beeld kan weer worden beschouwd als voorwerp voor de positieve lens die er een reëel beeld van maakt dat op het scherm kan worden afgebeeld. Meet nu de afstanden v, b en d (zie tekening).

Ik ben nu al 2 uur bezig met van alles proberen en uitrekenen maar ik kom maar niet uit op de brandpuntsafstand. Graag zou ik wat tips ontvangen zodat ik de opdracht kan afmaken.

Bvd,

Maikel

Veranderd door Maikelvb, 07 februari 2013 - 17:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44876 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2013 - 18:26

de derde regel in je tabel is een handige: dat betekent namelijk dat het optisch midden van je negatieve lens en het voorste brandpunt van je positieve lens samenvallen, en dan worden twee van de drie constructiestralen die je voor elke lens hebt ineens gemeenschappelijke constructiestralen:

lenzenstelsel.GIF

De gekleurde stippellijntjes zijn een paar handige denkhulpjes die ik er in dit appletresultaat zelf bij heb getekend.

de applet vind je hier:
http://agm.cat/upua/...tics/intro.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Maikelvb

Maikelvb

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2013 - 18:59

Bedankt voor je tip! Door zo alle constructiestralen te zien is de opgave ineens een stuk makkelijker geworden om te maken, ben er inmiddels uitgekomen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44876 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2013 - 19:07

Door zo alle constructiestralen te zien is de opgave ineens een stuk makkelijker geworden

Zien doet begrijpen... :D..
(dit is de best denkbare applet voor lens en spiegelprobleempjes. Jammer dat een recente JAVA-update het merendeel van de op internet vindbare versies onbruikbaar heeft gemaakt. Maar de makers, webphysics.davidson.edu hebben me verzekerd druk bezig te zijn het probleem te verhelpen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures