[natuurkunde] Brandpuntsafstand van negatieve lens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Brandpuntsafstand van negatieve lens

Hoi,

Voor een practicum natuurkunde heb ik de brandpuntafstand van een positieve en negatieve lens moeten meten/berekenen. Voor de positieve lens ging dit allemaal makkelijk. Maar nu moest ik voor het meten van de brandpuntsafstand van een negatieve lens de volgende opstelling gebruiken:

Afbeelding

De brandpuntsafstand van de positieve lens had ik dus al gevonden en dit was 10 cm.

Voor de rest heb ik de volgende metingen moeten doen:

Afbeelding



Voor de rest heb ik deze tip nog gekregen die in de opdracht stond:

De negatieve lens maakt een virtueel beeld van het voorwerp. Dit beeld kan weer worden beschouwd als voorwerp voor de positieve lens die er een reëel beeld van maakt dat op het scherm kan worden afgebeeld. Meet nu de afstanden v, b en d (zie tekening).

Ik ben nu al 2 uur bezig met van alles proberen en uitrekenen maar ik kom maar niet uit op de brandpuntsafstand. Graag zou ik wat tips ontvangen zodat ik de opdracht kan afmaken.

Bvd,

Maikel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

de derde regel in je tabel is een handige: dat betekent namelijk dat het optisch midden van je negatieve lens en het voorste brandpunt van je positieve lens samenvallen, en dan worden twee van de drie constructiestralen die je voor elke lens hebt ineens gemeenschappelijke constructiestralen:
lenzenstelsel.GIF
lenzenstelsel.GIF (8.74 KiB) 1228 keer bekeken
De gekleurde stippellijntjes zijn een paar handige denkhulpjes die ik er in dit appletresultaat zelf bij heb getekend.

de applet vind je hier:

http://agm.cat/upua/UPUA0405/appletOpti ... intro.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Bedankt voor je tip! Door zo alle constructiestralen te zien is de opgave ineens een stuk makkelijker geworden om te maken, ben er inmiddels uitgekomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Maikelvb schreef: do 07 feb 2013, 18:59
Door zo alle constructiestralen te zien is de opgave ineens een stuk makkelijker geworden
Zien doet begrijpen... :D ..

(dit is de best denkbare applet voor lens en spiegelprobleempjes. Jammer dat een recente JAVA-update het merendeel van de op internet vindbare versies onbruikbaar heeft gemaakt. Maar de makers, webphysics.davidson.edu hebben me verzekerd druk bezig te zijn het probleem te verhelpen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Maikel, hoe heb je dat gedaan?
Wat moet je met afstand d doen? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Ilse Lambooy schreef: Wat moet je met afstand d doen? 
zoals ik schreef:
 
Jan van de Velde schreef: de derde regel in je tabel is een handige: dat betekent namelijk dat het optisch midden van je negatieve lens en het voorste brandpunt van je positieve lens samenvallen, en dan worden twee van de drie constructiestralen die je voor elke lens hebt ineens gemeenschappelijke constructiestralen:
 
wat snap je daar niet van? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Een reactie als "wat snap je daar niet van?" getuigt niet van inlevingsvermogen. Of het getuigt van onbegrip. Het is namelijk  bepaald niet voor de hand liggend om dit uit te rekenen, ook niet als je de zeer verhelderende tekening erbij krijgt. Grote dank overigens voor die tekening. Ineens komt al die kennis van pas, die ik ooit tijdens mijn opleiding heb gekregen.
 
Ik heb me er eens op gestort en ik roep even in herinnering:
* stralen door het hart van de lens, vervolgen hun weg zonder af te buigen
* stralen die parallel aan de hoofdas invallen op een lens, buigen af naar het betreffende brandpunt
  (in geval van een negatieve lens lijken ze dus te vertrekken uit het brandpunt)
* stralen die door (of vanuit) het brandpunt gaan, vervolgen hun weg parallel met de hoofdas
* omgekeerd werkt dit ook, dus je kunt de weg van een straal terug volgen
 
Na veel puzzelen kwam ik tot de volgende conclusie: Als je een bekende brandpuntsafstand hebt van een positieve lens (f+) en je wil de brandpuntsafstand van de negatieve lens (f-) berekenen, dan gebruik je de opstelling zoals hierboven vermeld, waarbij je een positieve lens (met een brandpuntsafstand kleiner dan die van de negatieve lens) zodanig plaatst dat het hart van de negatieve lens samenvalt met het brandpunt van de positieve lens. Zetten we een voorwerp op een afstand v aan de kant van de negatieve lens, dan zal dit een scherp beeld vormen op een afstand b aan de kant van de positieve lens. In bovenstaand model zal d dus gelijk zijn aan f+.
 
De vergroting (N) zal zijn: N = f+/v
 
Om f- te berekenen, kun je dan de volgende formule gebruiken:
 
1/f- = (b/f+ - 1)/f+ - 1/v
 
Wie dat voor de hand liggend vindt, wil ik nog eens spreken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

ghanssen schreef: Een reactie als "wat snap je daar niet van?" getuigt niet van inlevingsvermogen. 
Dat getuigt nergens van, dat vraagt alleen letterlijk wát er niet begrepen is van de geciteerde kern van het eerdere verhaal, zodat eventueel gerichtere uitleg kan volgen. Nadeel van een beeldschermtekst is wel dat er geen intonatie hoorbaar is. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

ghanssen schreef: De vergroting (N) zal zijn: N = f+/v
 
Om f- te berekenen, kun je dan de volgende formule gebruiken:
 
1/f- = (b/f+ - 1)/f+ - 1/v
Hoe kom je aan die formules? Heb je daar toevallig ook de afleiding van? Zou ik erg handig vinden voor mijn verslag maar ik kan de afleidingen niet vinden. Alvast bedankt!

Berichten: 9

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

Jan van de Velde schreef: Dat getuigt nergens van, dat vraagt alleen letterlijk wát er niet begrepen is van de geciteerde kern van het eerdere verhaal, zodat eventueel gerichtere uitleg kan volgen. Nadeel van een beeldschermtekst is wel dat er geen intonatie hoorbaar is. 
Mij leek dat de persoon in kwestie wat meer ondersteuning verwachtte. Maar je hebt gelijk, in geschreven tekst gaat veel nuance van de reactie verloren.

Berichten: 9

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

maarten1wouters schreef: Hoe kom je aan die formules? Heb je daar toevallig ook de afleiding van? Zou ik erg handig vinden voor mijn verslag maar ik kan de afleidingen niet vinden. Alvast bedankt!
Nou, Maarten, het lijkt mij een leerzame uitdaging om dit zelf eens uit te zoeken. Zeker als je student bent. Je kunt wel raden wat ik ben.
Inmiddels staan in dit artikel toch wel heel veel hints om die afleiding zelf te doen. Het is bovendien erg veel werk om dit hier uit te werken. De afleiding is niet simpel, maar ook weer niet bijzonder ingewikkeld.
 
Er zit overigens nog een klein onvolkomenheidje in.
 
Er moet natuurlijk een negatieve uitkomst uitkomen. Dus dit is pas juist:
 
1/f- = 1/v - (b/f+ - 1)/f+

Berichten: 2

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

https://ibb.co/bXPRow
 

Opmerking moderator

TIP: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.
We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
 
 
neglens.png
neglens.png (29.24 KiB) 1181 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Brandpuntsafstand van negatieve lens

maarten1wouters schreef: https://ibb.co/bXPRow
Mijn complimenten.

Reageer