wat doe je als chemist

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 7

wat doe je als chemist

wat doe je als chemist in chemie zonder werk of je kan geen werk vinden. ga je dan een andere baan zoeken wat totaal anders is dan dat je eigenlijk wil of ga je doorzetten en toch je hart achterna in de chemie. meningen van harte welkom

Berichten: 12.262

Re: wat doe je als chemist

Over het algemeen: iets anders ;)

Zelf heb ik een masters in scheikunde voltooid, maar daarna nooit in het vakgebied gewerkt. Scheikunde vind ik nog steeds interessant, maar na mn studie was mn eerste baan projectleider/programmeur. Daarna heb ik een tijdje in loondienst gewerkt als webdeveloper, maar al snel voor mezelf begonnen. Het daaruit ontstane bedrijf heb ik nog steeds.

Overigens zat dit er wel aan te komen - gedurende mn studie werd me duidelijk dat ik toch echt ondernemer wilde worden. In de chemie is dat nogal lastig, het opzetten van een kleine researchfirma kost toch minimaal ettelijke miljoenen, en tonnnen per jaar aan salaria alleen. Dat soort budgetten krijg je niet bij elkaar als vers afgestudeerde, zelfs niet toen het investeringsklimaat nog heel aantrekkelijk was.

Het is geen beslissing waar ik spijt van heb. Na een jaar of 6 studeren had ik ook wel even genoeg van de universiteit, en niet meer de wil om bijvoorbeeld nog te promoveren. Nog een jaar of 4 a 5 in loondienst in het lab werken met als vooruitzicht een postdocpositie was voor mij niet aantrekkelijk.

Mocht je zoiets overwegen is het wel belangrijk je te realiseren dat de beslissing min of meer onomkeerbaar is. Zodra je de universiteit voor meer dan pakweg een jaar verlaat zal het lastig blijken alsnog je weg daar te vervolgen. Niet alleen omdat men je niet zo snel meer zal aannemen als AIO, maar ook omdat je na een jaar bedrijfsleven waarschijnlijk niet meer in die cultuur past.
Victory through technology

Reageer