[natuurkunde] een koord met twee massa's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

ok ik wil graag weten wat de totale kracht is in het ophangpunt als de massa van de schijf1 kg bedraagt kan iemand mij hier mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

ja, maar maak eerst eens een schetsje met alle voorwerpen en krachten erin, en plaats dat hier.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

ik kan geen schetsje maken ik heb geen scanner helaas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

Paint of vooral paintdotnet zijn veel handiger dan een scanner.

hieronder een ruitjesondergrondje om te downloaden, tekent makkelijk.
Bijlagen
ruitjes10 blauw.gif
ruitjes10 blauw.gif (13.48 KiB) 402 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

de opgave geef ik hier nog maals ik weet niet hoe je een tekening maakt:

Aan de uiteinden van een koord dat over een schijf is geslagen , hangen twee lichamen A en B ma=2mb

ma=20 kg g=10N/kg. De massa van het koord en de wrijving mogen verwaarloosd worden.

Bereken:

a. de versnelling van A

b.de spankracht in het koord

c.de kracht in het ophangpunt als de massa van de schijf 1 kg bedraagt

Oplossing:

a) a=g(ma-mb)/(ma+mb)=10(40-20)/(20+40)=10*(20/60)=10*(1/3)=10/3=3.33 m/s^2

b) Ik weet niet of mijn gedachte goed is maar als het ene gewicht twee keer zo zwaar is als het andere zal in dit geval ma naar beneden zakken met een gewicht van 20 kg want ma was 40kg en mb was 20kg en er een span kracht overblijven en denk ik dat deze formule geldt:

Fs-Fz=m*a

Fs-200=20*3.3

Fs= (nu wil ik naar het antwoord toe werken want ik zie dat het antwoord 133N is ik denk dat ik in dit geval a naar beneden negatief moet nemen)

Fs-200=20*-3.3

Fs=200-66=133N heb ik hier alles goed gedaan ?

c)de span kracht in het ophangpunt heeft dat niet met de momenten te maken M1=M2?

F1*l1=F2*l2? of moet ik kijken naar de totale kracht die naar beneden gaat dat zou dan he6t verschil tussen Fa en Fb moeten zijn 200N?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

nieuwemoed schreef: ma 04 mar 2013, 14:49
de opgave geef ik hier nog maals ik weet niet hoe je een tekening maakt:
nogmaals, dan download je bovenstaand gifje naar je computer, je opent het met paint (zit standaard op elke windowscomputer), en dan maar tekenen. Dat hoeft niet hoogstaand te zijn zó dat eht rechtrstreeks naar een uitgever kan, als eht principieel maar correct in elkaar zit, anders zie je nooit de samenhang en ga je op een ander probleempje weer ziten mispiekeren.

Zonder tekeningetjes moet je niet naar problemen met krachten willen kijken, dat gaat geheid fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

[attachment=12632:ruitjes10 blauw.gif]

op een of andere manier krijg ik het bovenstaande gifje niet gekopieerd en geplakt in de nieuwe reactie ik moet m eerst opslaan als a in paint en dan weer openen in het nieuwe reactie venster
Bijlagen
tekening maken.gif
tekening maken.gif (13.48 KiB) 369 keer bekeken

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

nieuwemoed schreef: wo 06 mar 2013, 06:15
[attachment=12632:ruitjes10 blauw.gif]

op een of andere manier krijg ik het bovenstaande gifje niet gekopieerd en geplakt in de nieuwe reactie ik moet m eerst opslaan als a in paint en dan weer openen in het nieuwe reactie venster
tekening maken.gif
tekening maken.gif (13.48 KiB) 363 keer bekeken
Bijlagen
tekening maken.gif
tekening maken.gif (13.48 KiB) 364 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

rechtse klik op de afbeelding hier

kies "doel opslaan als...."

sla op op je computer.

open paint

kies Openen uit het hoofdmenu

open dat ruitjesbestand.

maak je tekening

sla op als gifje met een herkenbare bestandsnaam

voeg hier toe als bijlage zoals je hierboven deed
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

hier de tekening ik weet niet of het goed is
Bijlagen
katrol.GIF
katrol.GIF (16.91 KiB) 356 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

nieuwemoed.png
nieuwemoed.png (11.72 KiB) 355 keer bekeken
zó tekenen we dat. Die 1 kg van de schijf heb ik even uit de tekening geschrapt, want zonder straal van die schijf valt niet te rekenen aan de traagheid van die schijf.

Je ziet nu krachten naar boven en naar beneden.

die kloppen met het "filmpje" dat we gaan afspelen voor ons geestesoog, want bijvoorbeeld dat kleine gewichtje zal omhoog gaan versnellen, dat voel je op je klompen, dus moet de kracht van het touw groter zijn dan de zwaartekracht.

De katrol verandert alleen de richting van de kracht.

Kijken we even alleen naar de zwaartekrachten, dan hebben we een nettokracht van 400-200 = 200 N naar links.

die 200 N brengt in totaal 40 + 20 = 60 kg in beweging

We kennen nu een massa m , en een nettokracht F.

nettoVersnelling a wordt dus inderdaad 200/60 = 3,33... m/s².

Het gewichtje van 20 kg wordt dus met 3,33.. m/s² naar boven versneld.

Alleen al daarvoor moet het touw een kracht NAAR BOVEN van 3,33 x 20 = 66,6 N leveren.

Maar het touw moet bovendien die NAAR BENEDEN WERKENDE zwaartekracht compenseren met een even grote kracht naar boven.

Totale kracht door het touw geleverd dus 200 + 66,6 = 267 N.

Mag jij nou de doublecheck uitvoeren: Aan de linkse kant werkt dus óók diezelfde spankracht, ook naar boven, van 267 N, en een zwaartekracht van 400 N naar beneden.

bereken de nettokracht en zie of die nettokracht een massa van 40 kg met 3,33 m/s² naar beneden zou versnellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

de netto kracht links bij a is: 400-267=133N

F=ma

133=40a

133/40=a

=3.33 klopt volgens mij

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: een koord met twee massa's

\(a=\frac{10}{3}\)
De spankracht in het touw is 400/3 Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: een koord met twee massa's

aadkr schreef: wo 06 mar 2013, 20:46
\(a=\frac{10}{3}\)
De spankracht in het touw is 400/3 Newton
niet in de laatst geschetste situatie met massa's 20 resp 40 kg.

Enfin, nu voor de kracht in dat ophangpunt. Let wel, hier klopt een en ander niet met de werkelijkheid, want er wordt beweerd dat dat katrolwiel een massa van 1 kg heeft, dat zou betekenen dat hier een massa is die moet gaan meeroteren, dat zou de versnelling beïnvloed hebben. Omdat geen diameter van het wiel wordt gegeven valt daar niets aan te berekenen, en dat verwaarlozen we dus beter voor dat onderdeel.

Nu eens kijken welke neerwaartse kracht(en) aan die katrol trek(t)(en)......

daarvoor vereenvoudigen we de schets: Met wat we nu weten maken we een momentopname, en denken we in plaats van de katrol een stokje met een massa van 1 kg:
nieuwemoed2.png
nieuwemoed2.png (19.82 KiB) 355 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: een koord met twee massa's

Jan van de Velde schreef: do 07 mar 2013, 00:01
niet in de laatst geschetste situatie met massa's 20 resp 40 kg.

Enfin, nu voor de kracht in dat ophangpunt. Let wel, hier klopt een en ander niet met de werkelijkheid, want er wordt beweerd dat dat katrolwiel een massa van 1 kg heeft, dat zou betekenen dat hier een massa is die moet gaan meeroteren, dat zou de versnelling beïnvloed hebben. Omdat geen diameter van het wiel wordt gegeven valt daar niets aan te berekenen, en dat verwaarlozen we dus beter voor dat onderdeel.

Nu eens kijken welke neerwaartse kracht(en) aan die katrol trek(t)(en)......

daarvoor vereenvoudigen we de schets: Met wat we nu weten maken we een momentopname, en denken we in plaats van de katrol een stokje met een massa van 1 kg:

[attachment=12649:nieuwemoed2.png]
ik zie een kracht van 267 N naar boven en een kracht Fz van 400N naar beneden maar dat kan niet want dan zou het touw breken?

Reageer