[wiskunde] Fractalen/caleidoscopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Fractalen/caleidoscopen

Hallo :)

Ik zit met een klein vraagje:

Dit jaar moet ik een eindwerk schrijven voor wiskunde. In dit eindwerk wil ik een stukje praten over fractalen. Ik zou graag wat dagelijkse toepassingen hebben van fractalen en moest denken aan een caleidoscoop maar ik vraag me af of dit wel degelijk een voorbeeld is van een fractaal en niet van een symmetrie?

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fractalen/caleidoscopen

Ik ben zelf niet 100% zeker, maar volgens is dat inderdaad geen toepassing van fractalen. Maar er zijn er wel zéér veel te vinden ;) .

Een kort overzichtje: Uiteraard zijn deze links maar een opstapje naar meer opzoekwerk. Mocht dat nog niet voldoende "dagelijks leven" zijn, horen we het ook wel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2

Re: Fractalen/caleidoscopen

Bedankt! De websites hebben zeker geholpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fractalen/caleidoscopen

Ik heb het zelf nooit aandachtig bekeken, dus ik kan je ook niet echt op een goeie link wijzen maar er bestaat ook zoiets als 'fractal image compression'. Daarbij worden fractalen gebruikt om gelijkaardige structuren in een afbeelding aan te duiden en ze zo efficiënt te kunnen opslaan. (Compressie = iets opslaan met minder bits terwijl de originele informatie perfect (lossless) of zo goed mogelijk (lossy) bewaard blijft.)

Reageer