[natuurkunde] rollercoaster

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

rollercoaster

hallo,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik deze som moet aanpakken?
som.jpg
som.jpg (114.82 KiB) 394 keer bekeken
1) in de antwoorden komen ze op R=2(h1-h2)/5

2) S=m.g/F (h1-h3) moet het antwoord zijn.

Ik had het zelf aangepakt op deze manier, maar dit was fout.

3) Logisch nadenken zegt mij dat de grootste verandering boven in de looping zit. Maar waarom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rollercoaster

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rollercoaster

voor 1 zullen we moeten aannemen dat er nog geen wrijvingskracht in het systeem zit, want afstand is geen onderdeel van dat boekjesantwoord.

Voor een gegeven looping met straal R, hoe groot moet dan de snelheid onderaan zijn opdat je treintje bovenin de looping nog nét snel genoeg gaat om nét niet naar beneden te vallen? Kom je er met al die onbekenden niet uit, veronderstel dan eens een looping met een diameter van 20 meter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: rollercoaster

hoi jan!

bedankt voor je snelle reactie. ik heb het nu op kunnen lossen met potentiele energie en kinetische energie.

In punt A start de rollercoaster. In dit punt heeft de rollercoaster nog geen snelheid en dus ook geen kinetische energie. Wel heeft die hier Potentiele energie: m.g.(h1-h2)

In het hoogste punt van de loop heeft de coaster zowel kinetische: m.v^2/2 als potentiele energie=m.g.2R). Centripetale kracht: m.g.R/2

Totale energie A = Totale energie top loop

m.g.h=m.g(2R)+m.v^2/2)

m.g.h=m.g(2R)+m.g.R/2 (het maakt dus niet uit wat de massa van de rollercoaster is, deze verdwijnt zowel links al rechts)

Nu volgt dus H=5R/2 waarbij H=(h1-h2

Dus h1-h2=5R/2

R=2.(h1-h2)/5

klopt dit? Alleen kun je hiermee de lengte van de baan berekenen? er is geen enkele hoogte gegeven...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rollercoaster

Ja, die klopt.

Lengte van de baan staat in dit theoretische geval helemaal los van loopings of wat ook. Er is een constante wrijvingskracht Fw die een arbeid Fw·s uitoefent, en een hoogteverschil h1-h3 dat een potentiële energie geeft. Eigenlijk héél simpel dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: rollercoaster

super bedankt! Ik heb het nu zo opgeschreven:

Er is een constante wrijvingskracht Fw die een arbeid W=Fw.s uitoefent. Het hoogteverschil h1-h3 geeft potentiele energie. Zonder remsysteem zou het dus betekenen dat het karretje bij de finish stil staat. Ekin is dus 0 bij de finish, snelheid is 0

We krijgen dus de vergelijking: Epot: m.g.(h1-h3) & W=Fw.s waarbij s de lengte van de baan is.

De wrijving is constant dus Fw is een constante.

Fw.s=m.g.(h1-h3) dus voor s geldt: s= m.g.(h1-h3)/Fw

Voor het laatste deel heb ik nu dit:

Op het moment dat dat de rollercoaster de loop in gaat heeft hij geen potentiele energie, deze is overgegegaan volledig in kinetische energie (aangezien er geen wrijving is) De coaster gaat de loop in en de hoogte neemt toe waardoor dus ook de potentiele energie toeneemt en de zwaartekracht tegen begint te werken > afremmen. Op het hoogte punt in de loop staat de zwaartekracht loodrecht naar beneden op het volledige karretje waardoor hij in het traject in de loop ging afremmen (zoals hierboven in het plaatje te zien is). De hoogte snelheid en dus grootste verandering in het oranje punt.(punt onderaan loop, kleur bolletje pakte die niet)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rollercoaster

Ik ben er niet zeker van dat ik je C) snap. Het gaat om de grootste verandering in versnelling, en dus om het punt waar de grootte van de nettokracht in de rijrichting het sterkst wijzigt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: rollercoaster

de grootste verandering is dan op het punt waar het karretje de loop in gaat? Hier gaat een deel van de kinetische energie om in potentiele energie doordat hij omhoog gaat in de loop. Het karretje vertraagd door de loop. De netto verandering is op dat punt het grootst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rollercoaster

Ik denk dat je best eens op diverse punten langs de baan een zwaartekracht (dat is hier steeds de drijvende of de remmende kracht, en dus de versnellende kracht ) ontbindt in componenten langs de baan en loodrecht op de baan. En dan steeds op een zeker punt en een heel klein eindje verder dan dat punt. Waar de lengte van de vector langs de baan het sterkst verandert tussen twee kort bijeenliggende punten is de sterkste verandering van versnelling van de kar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer